“Ook een clearbluetje voor u?”

Klaudia D. 20 apr 2017

Reclames, reclames en ja hoor, je raadt het al, nog meer reclames! De laatste tijd is het aantal reclames erg aan het groeien. De bedrijven gaan tegenwoordig verder dan alleen televisie. De reclames verschijnen al op YouTube, Spotify en dergelijken. Zelfs op radio wordt tegenwoordig reclame gemaakt. Jeetje dat die mensen er zelf niet ziek van worden zeg!

En wat is hun doel nu? Het verkopen van zoveel mogelijk producten, toch? Ze wekken er namelijk niks meer mee op dan alleen irritatie. Één reclame is nog wel oké, maar twintig keer per dag dezelfde reclame horen of zien, daar is toch wel iets mis mee? Want wie kent ze nou niet (of misschien ben je er zelf een van), mannen die op YouTube een potje voetbal zitten terug te kijken en dan opeens midden in de wedstrijd, bij dat belangrijke doelpunt… en ja hoor! "Clearblue vertelt je of je zwanger bent en daar ook nog is bij hoeveel weken!" Nou fantastisch toch midden in zo’n ontzettend belangrijk potje? Totaal niet dus! Of wanneer een vrouw lekker naar dat ene paar schoenen zit te kijken voor de zomer. Daarna gaat ze even op Facebook.. en daar gaan we weer, want overal zie je die schoenen! Soms zijn er ook nog van die vrouwen die de schoenen dan gaan kopen;). Al met al, wat reclame oplevert is dus irritatie en onnodig uitgegeven geld, maar het kan ook positieve kanten hebben. Neem nou als voorbeeld van die reclames die je lekker op reis meenemen naar een warm land. Lekker in dat zonnetje, je droomt er al van. Dit geeft zowel zijn positieve als negatieve kanten, want je moet wel beseffen dat het in Nederland bijna nooit zo zonnig is. Dus dit is wel een minpuntje.

Al met al begrijp ik de reclamemakers wel. Ten slotte wil iedereen gewoon hun werk doen en geld verdienen. En hoeveel tijd ze er wel niet in steken! Dit moet wel meer gewaardeerd worden, maar soms denk ik bij mezelf.."worden ze er zelf niet doodmoe van? Telkens hun reclame op TV zien, op radio horen en noem maar op!" Oja… en dan heb je ook nog van die mega grote Billboards, die gewoon onmisbaar zijn. Misschien konden we er allemaal beter tegen, als we maar een blikje Pepsi hadden! Want daar kan zelfs een politieagent mee overgehaald worden.