ALMERE BUITEN VAAK VERGETEN DOOR NS MACHINIST

[email protected] 6 feb 2017

Als u blieft! We hebben een rechter nodig die naar de reiziger kan luisteren en aan NS Directie en personeel straf zou kunnen geven voor hun herhalende fout in het traject Dordrecht-Lelystad. Deze dagen is het al 2 keer gebeurt dat de machinist vergeet in Almere Buiten te stoppen. Dat lijkt alsof de passagiers herhalende gedupeerd worden zonder dat de autoriteiten iets fatsoenlijk doen.
Laatste vrijdag – Februari 3, 2017 – nadat ik al een Intercity Direct heb genomen (met toeslag van € 2,40 vanuit Rotterdam naar Schiphol), stapte ik in de luchthaven uit om de Dordrecht-Lelystad Intercity van 18 uur 18 min te nemen en in Almere Buiten station uit te gaan stappen. Dat doe ik regelmatig omdat ik in Rotterdam werk. Voor de tweede keer over een paar dagen heeft de machinist het Almere Buiten station langs gereden. De trein reed direct naar Lelystad en we – de passagiers – moesten in Lelystad nog minimaal 20 minuten wachten om weer in een Sprinter (stoptrein) te mogen stappen en 50 minuten later in onze einde bestemming (Almere Buiten) te mogen aankomen.
Dit is schandalig en mag niet meer gebeuren. Iemand moet maatregelen nemen om dit op te kunnen lossen. De NS personeel moet zijn werk goed kunnen doen, niet alleen vervoersbewijs controleren. Ze zouden alerter, beter opgeleid, informatiever en verantwoordelijker moeten zijn. In tegendeel blijven ze vaak zittend in de eerste klas en als er iets gebeurt, zijn ze moeilijk te vinden en straks als niets meer valt te doen, komen ze alleen om de schuld aan machinist te geven, met zijn smoesjes via de “loud speakers” aan te bieden en dat je via internet je geld mag terugvragen wat feitelijk bijna nooit gebeurt.
Ik vind echt dat de tijd is gekomen om een beter service en verantwoordelijkheid van de NS Directie en zijn Personeel te eisen. De passagier kan niet meer de rekening blijven betalen voor hun fouten. Er moet wel echte straf van komen anders gaat er niets veranderen. Helaas sommige mensen leren alleen door de moeilijkste weg en kunnen alleen hun werk goed doen onder permanente toezicht. Als dit nodig is, moet men de middelen kunnen vinden om dit onmiddellijk te verbeteren. Misschien in plaats van zich excuseren in actie komen en de problemen serieus te gaan aanpakken. Dat is minstens wat de reiziger verwacht en eist voor het geld dat hij of zij moet betalen wat niet goedkoop is.
Bergson Moreira de Farias Velthuijs, consulair agent werkzaam te Rotterdam.