Moeder de vrouw

P.B.Panday 5 nov 2016

Wie houdt er niet van bij tijd en wijle in het zonnetje te worden gezet. Dat gebeurt ook met de vrouw c.q. moeder. Met name bij de Hindoes tijdens hoogtijdagen voor godinnen. Toch wordt de vrouw doorgaans als een tweederangs burger behandeld en misbruikt. Ik vroeg mij af waarom?
Als eerste denk ik dat het komt doordat vrouwen gedurende bepaalde perioden in hun leven kwetsbaar zijn en het dan moeten hebben van de man. De man heeft hier dankbaar gebruik en misbruik van gemaakt door zijn positie als “beschermheer” te consolideren.

Met name in de religie speelt de man een grote rol. Het is door hem gecreëerd en de regels bepaald ten aanzien van de verering, van wie en door wie. De religie is de massa “opgedrongen”. De vrouw heeft het massaal omarmd, zich hierdoor bewust en onbewust onderworpen en zo mede haar positie bepaalt.

Ofschoon het ene geslacht zonder het andere niet kan bestaan en de man uit de vrouw "ontstaat", zou je haar een betere status willen gunnen. Maar niets is minder waar. Binnen het Hindoeïsme is de man een stap verder gegaan om deze ongelijkheid tussen man en vrouw en zijn dominantie te legitimeren. In de oude geschriften komt voor dat niet alle mannen langs de “natuurlijke” weg verwekt werden. Die “verheven” zielen plaatsten zichzelf boven de gewone “stervelingen” en zeiden derhalve niet ontvankelijk te zijn voor de regels van de reïncarnatie theorie gebaseerd op de theorie van de Karma. Deze “wezens” waren van bovennatuurlijke aard. Ze zouden zijn “ontstaan” uit gebeden, mantra’s, zegens en dergelijke en bepaalden hun eigen lot.

Hiermee plaatsten zij zichzelf helemaal boven de vrouw en ondermijnden haar rol als vrouw en moeder. Het staat beschreven dat koningen en prinsen hun “recht” konden doen gelden op andere vrouwen waar zij op verliefd raakten (gerechtvaardigde polygamie). Zij hadden het voorrecht om dochters als “geschenken” te geven en te ontvangen. Het Hindoe huwelijk is zeer waarschijnlijk ook daarom, tot op heden, niet voltooid als er geen ceremoniële Kanya-daan (dat is het “overhandigen” van de maagdelijke bruid als gift aan de familie van de bruidegom) heeft plaatsgevonden.
Een ander punt is dat voor “moeder natuur” de functie van de vrouw even bijzonder is als die van al haar “schepselen”. Daarom mag zij daar geen bijzondere status aan ontlenen. Haar rol ten aanzien van de geboorte en opvoeding van het kind is derhalve meer een plicht dan een recht.