De klantvriendelijkheid van een paraplu
Je kent het wel zo’n regenachtige winterdag die we door de hoge temperaturen in de winter van 2015 zo veel gehad hebben. Van die dagen waar zon en sneeuw plaats hebben gemaakt voor bewolking en veel regen, héél veel regen.
Door het drukke verkeer ben je net op tijd bij je afspraak. Er zijn ruimschoots parkeerplaatsen vrij. Geen dure directie auto’s met de bijbehorende bordjes ‘directie’, maar gewoon een plaatsje voor de deur, gereserveerd voor bezoekers.
Zelfs aan de (deels) elektrische rijder is gedacht met speciale parkeerplaatsen, inclusief laadpalen. Stel dat dit niet zo is geregeld, hoe vervelend is het om dan te moeten zoeken naar een parkeerplaats alsof het zaterdagmiddag in het centrum van Amsterdam is? Gelukkig is het nu niet ver lopen naar de ingang.
De vrolijke receptioniste begroet je en noemt je bij je naam. Fijn te zien dat ze volledig op de hoogte is van jouw komst doordat je bent aangemeld door jouw gastheer. Er ligt zelfs al een naambadge voor je klaar waar, net als op het welkomstscherm, je naam foutloos geschreven staat.
Nog voor je een kijkje hebt kunnen nemen in de mooi ingerichte showroom komt de host al met een gestrekte arm aangelopen om je een hand te geven. Direct, en niet na 10 minuten, omdat hij nog een mailtje moest afmaken.
Voor je het kunt beseffen voel je jezelf al helemaal welkom binnen dit bedrijf. Wat een beetje aandacht en voorbereiding al niet kan doen!
Samen loop je naar een gereserveerde spreekruimte (je hoeft dus niet eerst het hele bedrijf door om een plek te zoeken) en intussen biedt de gastheer je een heerlijk bakje verse koffie aan. Hij zegt niet “KOFFIE?”, maar stelt de klantgerichte vraag:
“Wat wil je drinken? Koffie, thee, water, cappuccino, espresso of iets anders?”
Je kunt zelfs kiezen uit verse bonenkoffie in drie verschillende sterktes. WOW, wat snappen ze hier goed hoe het moet! Wat een warme ontvangst allemaal niet met je doet!
Na een erg prettig en aangenaam gesprek dat, ondanks de ruime tijdsplanning, is uitgelopen vraagt je gastheer of je wilt blijven lunchen. Na afloop van de lunch biedt hij je voor vertrek koffie, water of een appeltje aan voor onderweg.
Intussen is het nog harder gaan regenen en heeft de receptioniste al een paraplu voor je klaar gelegd zodat je niet nat wordt tijdens het korte stukje naar de auto.
“U mag hem houden hoor! Dan kunt u hem thuis óók gebruiken”.
Waarom zijn dit soort bedrijven er zo weinig?