Dankbare ondankbare

sanneacw 18 mrt 2016

Nederland, de plek waar men veel heeft, maar vooral altijd wat te klagen.
Een groot hekelpunt in Nederland is toch wel het openbaar vervoer. De dienst waar zoveel Nederlanders (en toeristen) gebruik van maken, maar waar 3x zoveel op geklaagd wordt dan over het feit dat het toch vaak een eigen keuze is om er gebruik van te maken.
Het openbaar vervoer met al haar diensten: trein, tram, bus, metro en zelfs de ov fiets!
Van al deze diensten wordt dagelijks veel gebruik van gemaakt om verschillende redenen.

Ook ik maak dagelijks gebruik van het openbaar vervoer, en niet altijd rijd alles zoals het moet en dan gaat 80% van de mensen op het station zuchten, steunen, schelden of ongeduldig naar de tijd kijken. Begrijpelijk, het is niet leuk als je een afspraak hebt en te laat komt door overmacht, maar om nou meteen zo hard te gaan klagen en schelden op het openbaar vervoer?
Heb je je wel eens bedacht hoe vaak het openbaar vervoer wél voor je klaar staat? Hoeveel mensen het openbaar vervoer gelukkig maakt door van bestemming A naar B te komen?

Als een trein te laat is wordt er meteen de schuld aan het weer gegeven: “Goh er lag zeker weer een blaadje op de rails.” Bij een seinstoring is het meteen: “NS heeft zijn zaken niet op orde.”
Dan vraag ik mij toch af: hoe vaak maak jij een foutje in je leven? Of gebeurt er iets waar jij niet op zat te wachten?

Heb je daar áltijd invloed op? Ik niet. De premier niet. De politie niet. Het openbaar vervoer ook niet.
Ontkennen dat ik heb geklaagd over het openbaar vervoer zal ik niet, natuurlijk ben ik net zo ondankbaar als iedereen dat ik niet op tijd ben.
Maar als ik gekalmeerd ben heb ik schuldgevoel en medelijden met alle medewerkers van het openbaar vervoer die alle klagende mensen dag in dag uit te woord staan en vriendelijk blijven.
Deze medewerkers kunnen er vaak ook niets aan doen dat het misgaat.
Dus vraag ik mijn medemens, wees je zelf wat meer bewust van jezelf en de omgeving. Fouten zijn menselijk en sommige leren nu eenmaal wat langzamer.

Een belangrijk ding rest mij:
NS, Arriva, Veolia, Conexxion, HTM, Syntus, RET, Qbuzz en alle andere vervoersbedrijven en haar medewerkers: BEDANKT!
Voor het continu vervoeren van de ondankbare ik en mijn medemens.