MISTGORDIJNEN
In de reiswereld is het nog steeds schering en inslag om onduidelijk te zijn over de prijsstelling. Er wordt geadverteerd voor een bepaalde reis tegen een bepaalde prijs, en daar staat dan in miniscule letters bij: "v.a", oftewel ‘vanaf’. Nou, het is mij nog nooit gelukt om tegen de geadverteerde prijs te boeken, meestal is de werkelijke prijs veel hoger. Ook blijkt telkens weer dat er aan het eind van een boeking nog even snel ‘boekingskosten’ in rekening worden gebracht. Dat is net zoiets idioots als ‘kassakosten’ bij Albert Heijn zou zijn. Laatst overkwam het me zelf bij een boeking dat er sprake was van boekingskosten PER PERSOON. Dus als je probeerde te boeken voor 2 personen werden er 2 X boekingskosten in rekening gebracht. Dat was trouwens bij Sauna Holiday in Schiedam om maar even man en paard te noemen. Krankzinnig!
Bij hotelboekingen precies hetzelfde. Altijd weer moet je goed uitkijken of ontbijt wel of niet is inbegrepen. Er wordt geadverteerd met een hotelkamer voor een zekere prijs en dan blijkt die prijs pp te zijn, ofwel 2 x zo hoog als gedacht. Maar als je alleen bent, moet je wel ineens een toeslag betalen! Kortom de manier waarop met prijzen wordt geadverteerd is niets anders dan bedrieglijke marketing, met de bedoeling de consument zand in de ogen te strooien.
En het kan zo eenvoudig! Boekingskosten? Weg ermee! Dat verwerk je maar in de prijs, net zoals Albert Heijn doet met de kassakosten. Hotelkamer? Vermeld de prijs voor de kamer bij gebruik door 1 persoon, met een toeslag voor iedere persoon meer, waarbij een maximum aantal personen wordt gesteld, afhankelijk van de grootte van de kamer. Prijs van het ontbijt? Extra bij te boeken voor een bepaalde prijs per persoon, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Persoonlijk heb ik toch al de neiging om bij die rijkvoorziene ontbijtbuffetten in hotels veel te veel tot me te nemen, omdat het toch niks meer kost, ofwel al bij de prijs is inbegrepen, en het niet uitmaakt of je veel of weinig neemt. Het zou veel beter zijn om te betalen voor wat je daadwerkelijk neemt. De strijders tegen obesitas zouden hier een belangrijk punt van kunnen maken.
Dus reiswereld: hou nou toch eens op met te werken met mistgordijnen omtrent de prijs!