Kleine ondernemer in het groot

aapnootmies 10 nov 2015

Als ik de krant opensla bij mijn ontbijt zie ik verhalen van personen die miljoenen verdienen. Geen duizenden euro’s per maand, geen tonnen maar miljoenen.
Verbazingwekkende bedragen die ik enkel in mijn dromen zal zien. En toch…ben ik net zo groot als hen, heb feeling met mijn bedrijf en geef een service als geen ander.
Leergierig en enthousiast wil ik weten waarom ik geen duizenden euro’s verdien. Wat doe ik verkeerd of beter gezegd, wat doe ik anders ?
Waarom moet ik op de kleintjes letten in de supermarkt en waarom…kan ik leven van mijn inkomsten. Of is het de stelling die in mijn innerste gesetteld is; wie het kleine niet eert is het grote niet weerd..
Mijn jeugd met een krachtige ma die elk dubbeltje om moest draaien. Om er een kwartje van te maken maar het vaak een stuiver liet zien. Zij die mij heeft laten zien dat je al spelende op de grond van de Boerenleenbank ook groot kunt worden.
Niet gevolgd in mijn leven maar telkens een ander pad heb gekozen. Links of rechtsaf maar vooral niet de makkelijkste weg.
Of is het mijn power dat ik overal weer boven ben geklauterd.

Waarom is nieuws erop gericht om enkel mensen te tonen in verhaal wat boven je pet groeit. Laten we realistisch blijven.

Ik heb besloten mijn verhaal op papier te zetten omdat ik denk dat er veel onduidelijkheid is over het reilen en zeilen van een kleine onderneming, een webshop, gerund door 1 persoon.
Belangrijkste factor in deze is je persoonlijkheid. En bescherming in je privé-leven. Gooi het niet te grabbel in je social media patroon. Vermijd dat.
Stel je behoefte zo groot dat je rijkdom wenst in materieële zaken zoals een nieuwe auto, eigen huis, dure meubels en boodschappen doen zonder de kassabon te controleren…
Dan zul je falen als ondernemer en mijn werk niet als rendabel zien. Waarschijnlijk kun je niet voelen wat ik weet als eersteklas burger die met een klein beetje groots kan eren.

Ca 14 jaar geleden besloot ik enkele mooie kledingstukken te verkopen via de marktplaats. De verkoop had een prima verloop. Men was enthousiast en vroeg om meer van die leuke kledingstukken, destijds van privé afkomst.
Een lijst aangemaakt op papier van een groepje dat ik op de hoogte zal stellen als er weer aanbod in kleding was.
Een lijst met emailadressen die later als eerste handmatig in de database van Excel werd vermeld. Start van mijn mailinglijst.

Mijn stuk is meer dan 400 woorden waardig …nieuwsgierig ? Vraag naar het overige deel …