Redactie Metro
Redactie Metro Sport 24 sep 2020
Leestijd: 2 minuten

Online seksshop mag FC Emmen toch sponsoren van KNVB

De shirtjes van voetbalclub FC Emmen hoeven toch niet in de kledingcontainer, de club mag dit voetbalseizoen toch met de naam van online seksshop EasyToys op het shirt spelen. Dat is de uitkomst van een overleg tussen de KNVB en de eredivisieclub.

Het conflict tussen de voetbalbond en Emmen speelt al enige weken. De KNVB vindt het „niet gepast” dat FC Emmen voor een shirtsponsor kiest die „in verband kan worden gebracht met de seksindustrie”.

Volgens het bestuur betaald voetbal van de KNVB past dit niet binnen het uitgebreide sponsoringreglement waar alle clubs zich aan moeten houden. Dinsdag zaten de KNVB en Emmen ook al bij elkaar. Uitkomst van dat gesprek was dat de KNVB in december met alle clubs, tijdens de algemene vergadering betaald voetbal (AVBV), het betreffende artikel uit het sponsorreglement gaat bespreken.

Lees ook: Niet samen spelen: KNVB verbiedt sponsordeal FC Emmen met seksshop EasyToys

Online seksshop mag toch sponsoren

De KNVB geeft nu toch toestemming omdat in de overeenkomst tussen FC Emmen en EasyToys over veel zaken al duidelijke afspraken gemaakt waren. „Zo wilden beide partijen in eerste instantie een driejarige verbintenis aangaan. Na het overleg van vandaag is die overeenkomst naar één jaar teruggedraaid en zullen er wijzigingen worden doorgevoerd in het geval dat vanuit wet- en regelgeving nodig blijkt.”

„Als de AVBV zich in december heeft gebogen over het sponsoringreglement en er geen verdere bezwaren ten tonele komen, kan de overeenkomst tussen FC Emmen en EasyToys alsnog worden opgetrokken naar drie jaar”, meldt de voetbalbond.

Shirts wel online verkocht

FC Emmen speelde vanwege het verbod de eerste twee competitieduels zonder shirtsponsoring. De club uit Drenthe verkocht online wel al shirts met daarop de naam van EasyToys. Er werden er zoveel besteld dat de verkoopperiode met twee dagen werd verlengd.

„We hebben een goed gesprek gehad met de directies van FC Emmen en EasyToys”, zegt Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB. „Wij betreuren de eerder ontstane situatie en waarderen in dit verband de flexibiliteit van club en sponsor door de duur van het sponsorcontract aan te passen.”

Open voor interpretatie

„Tijdens de komende AVBV willen we de sponsorregelgeving in het betaald voetbal met alle clubs bespreken en hier een duidelijk standpunt over innemen. Zoals eerder gezegd, willen we daarbij normen die openstaan voor interpretatie zoveel mogelijk voorkomen.”

Ronald Lubbers, voorzitter van FC Emmen, is tevreden: „Na het eerste overleg op dinsdag in Zeist zijn de gesprekken gisteren en vanochtend voortgezet en die zijn in een dusdanig goede harmonie verlopen dat we een mooi compromis hebben gevonden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.