Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Binnenland 13 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Consumenten worden gedwongen tot verkeerde keuzes: ‘Gezond product is extreem duurder dan slechte producten’’

Mogen de kratten bier en pakken frikandellen nooit meer in de aanbieding of moeten klanten zelf de verleiding weerstaan? Roos Abelman boog zich vandaag in Spraakmakers met haar gasten over de kwestie of supermarkten moeten stoppen met het promoten van ongezond eten.

Aanleiding is een vergelijkingsonderzoek waaruit blijkt dat supermarkten hun klanten te weinig stimuleren om voor gezonde voeding te kiezen. Dat druist regelrecht in tegen de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord.

Beller in Spraakmakers: ‘Een twintigtal frikandellen is een stuk goedkoper dan een biefstukje’

Abelman belt in de uitzending met Danny van der Horst. Hij weegt 97 kilo, heeft overgewicht en is momenteel aan de lijn. Van der Horst vindt niet dat de reclame van ongezond eten aan banden moet worden gelegd. „Instituten, hoogleraren, iedereen wil een soort plasje erover doen. Mijn mening is altijd dat mensen een beetje vrij moeten zijn in wat ze doen.” Hij zegt zelf niet gevoelig te zijn voor reclames.

Wat volgens hem wél echt anders moet, is de prijs. „Ik zie dat een gezond product gewoon extreem duurder is dan een slecht product. Een twintigtal frikandellen is een stuk goedkoper dan een biefstukje”, stelt hij. „Als je gezonde voeding wilt, dan is alles gewoon vele malen duurder. Daarom zou ik zeggen: zet daar een btw-verlaging op. Dan is het voor de mensen met een kleine beurs ook interessant om dat te kopen. Dat zouden we al jaren moeten doen.” Hij heeft nog een tip voor mensen die aan de lijn zijn: „Ga niet met een lege maag naar de supermarkt.”

Nadia Zerouali: ‘Onmogelijk voor consument om gezonde voedingskeuzes te maken’

Daarna praat Abelman met tv-kok en schrijfster van kookboeken Nadia Zerouali. Zij vindt het de kort om de bocht om te zeggen dat supermarkten moeten stoppen met het promoten van ongezond eten. „Ik vind het echt een verantwoordelijkheid van ons als samenleving, en niet alleen de supermarkt, of alleen de consument, of alleen de overheid.”

Ze waakt ervoor dat de schuld bij de consument wordt gelegd. „De consument wordt het onmogelijk gemaakt om gezonde voedingskeuzes te maken. Eén door de prijzen. Gezonde producten zijn óf heel duur gemaakt, óf het is lastig uit te leggen hoe je het klaarmaakt. De supermarkt zijn erop ingericht dat we, zodra we binnenlopen, verleid worden aan alle kanten. Als je dan met een beetje trek of honger de supermarkt ingaat, dan is het makkelijker om te vallen voor snel, goedkoop en makkelijk, in plaats van weldoordacht en gezond.”

Dat mensen hongerig de supermarkt inlopen, vindt ze een zaak voor ons als samenleving, niet per se iets waar zij zelf iets aan kunnen doen. „We leven in een samenleving waar het voor sommige mensen onmogelijk wordt gemaakt om gewoon te kunnen leven met onze bestaansminima. Daar kun je tegenwoordig gewoon geen boodschappen van doen.”

‘Houd je aan je boodschappenlijstje’

Als Abelman aanstipt dat mensen een boterham kunnen eten voordat ze naar de supermarkt gaan, stemt ze toe. „Dat zeker. En ook zorgen dat je een boodschappenlijstje hebt waar je je aan houdt. Probeer je ook niet te laten verleiden door wat er onderweg allemaal gebeurt. Supermarkten moeten daar ook echt een verantwoordelijkheid in nemen. Ik ben ook echt voor een afschaffing van al dat zoete bij de kassa.”

Ze vertelt dat ze steeds probeert om „de dubbele kant” te laten zien. „Als jij een hoofd vol problemen hebt en het gaat gewoon niet goed met je en je kunt je gasrekening niet betalen, dan is het heel moeilijk voor mensen om te bedenken dat een zak kikkererwten een supergezonde keuze is in de supermarkt en heel goedkoop. Zie dan maar je hoofd genoeg erbij te hebben om dat een nacht van tevoren te weken, aan de kook te brengen, en er dan wat lekkers van te maken. Terwijl een pak frikandellen niets kost.”

Luister de aflevering van Spraakmakers hier terug. 

Kijkers ontroerd door Restaurant Misverstand, mét comeback Johnny de Mol

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.