Erik Jonk
Erik Jonk Binnenland 9 jun 2020
Leestijd: 3 minuten

Vrijwilligers lanceren website om boodschappen voor elkaar te doen

In de supermarkt blijkt het onmogelijk om altijd anderhalve meter afstand te houden. Voor wie daar een slecht gevoel bij heeft, hebben vrijwilligers vandaag een website gelanceerd om boodschappen voor elkaar te kunnen doen.

Zeker nu we een tweede golf aan besmettingen willen voorkomen, is voldoende afstand extra van belang. Boodschappenbezorgdiensten zitten vaak drie weken vooruit volgeboekt. Enkele vrijwilligers dachten daarom: buren kunnen zelf beter bezorgen. Daarom lanceerden zij de de sociale website ietsmeenemen.nl.

„De supermarkt is momenteel mijn grootste risico op het oplopen van corona”, zegt Ramon van der Roest, ondernemer en initiatiefnemer van de website. „Omdat ik er zo min mogelijk heen wil, heb ik met een buur afgesproken om afwisselend boodschappen te doen. Zeker nu gisteren de vakbonden FNV en CNV hebben aangegeven dat steeds meer klanten de coronaregels negeren, is het lastiger geworden je hier altijd aan te houden. Door afwisselend boodschappen te doen hebben we het risico op besmetting gehalveerd.” Overigens bleek uit onderzoek op 22 mei al dat de gemiddelde Nederlander het afstand bewaren als steeds moeilijker bestempelt.

Een foto van een oudere man in de deur bij wie een tasje boodschappen op de stoep is gezet.
Kleine moeite, groot gebaar: boodschappen doen voor een oudere buurman. Foto: Unsplash / André Ouellet

Minder vaak boodschappen doen

De ondernemer wilde het voor iedereen mogelijk maken om minder vaak naar de supermarkt te gaan. Om hem heen hoorde hij over buurtinitiatieven waarbij mensen door middel van supermarktprikborden en brievenbusbriefjes hulp aanbieden dan wel vragen. Hieruit is het idee geboren om ietsmeenemen.nl als één centrale verzamelplek op te zetten. Via de gratis toegankelijke website kunnen mensen elkaar helpen door iets mee te nemen, zodat de ander niet zelf naar de winkel hoeft.

De supermarkt is een van de plekken waar mensen zich het onveiligst voelen. Minder vaak naar de winkel hoeven is voor veel mensen dus fijn, maar draagt ook bij aan het verkleinen van het risico op een tweede golf van coronabesmettingen. Door boodschappen te doen voor één, help je eigenlijk iedereen. „Bovendien is het natuurlijk ook gewoon een stukje gemak”, zegt Michael Tesselaar, een van de medeoprichters van de site. „Zeker omdat je nu regelmatig tien minuten in de rij voor de winkel staat te wachten.”

Online boodschappenlijstjes

Het idee is simpel: door boodschappen voor elkaar mee te nemen, hoeven we allemaal minder vaak de supermarkt in. Doordat iedereen eraan mee kan doen, hopen de oprichters echt een community op te zetten. Een groepsgevoel waarbij de helper ook weer door een ander geholpen wordt. De site beperkt zich daarbij niet alleen tot de supermarkt. Ook vanuit andere winkels, zoals de drogist of bouwmarkt, kunnen buren iets voor elkaar meenemen.

Bezoekers kunnen op de website ietsmeenemen.nl zelf een boodschappenlijstje aanmaken. Mensen in de buurt kunnen vervolgens op de landkaart zien waar iemand iets nodig heeft. Zodra een deelnemer via de website aangeeft iets mee te willen nemen, wordt pas het telefoonnummer bij het boodschappenlijstje getoond. „Zo zorgen we er ook voor dat de privacy wordt gewaarborgd”, zegt Van der Roest, die Metro meldt dat het om een landelijk concept gaat die „hopelijk in het buitenland gekopieerd wordt”.

Een foto van mensen met supermarktkarretjes in de rij.
In de rij staan bij de supermarkt kan wat minder worden als meer mensen boodschappen voor elkaar doen. Foto: Unsplash / Adrien Delforge

Groepsgevoel ook na de crisis

De website is zonder verdienmodel opgezet. De initiatiefnemers hopen dan ook bekendheid te krijgen doordat deelnemers en winkeleigenaren willen helpen door zelf posters uit te printen en op drukbezochte plekken op te hangen. Zeker zolang er geen vaccin tegen het coronavirus beschikbaar is. Dat enthousiasme hopen de ondernemers met de site aan te wakkeren, zodat buren elkaar echt gaan helpen door iets voor elkaar mee te nemen.

De ondernemers geven aan: „We kunnen elkaar beter en sneller helpen dan bezorgdiensten. Door het samen te doen, voorkomen we ook dat één persoon misschien wel een jaar lang boodschappen voor een ander moet doen. Dat kan nu afgewisseld worden door mensen in uit de buurt.” Maar ook na de coronacrisis zien de oprichters kansen. Van der Roest blikt vooruit: „Zou het niet mooi zijn als we dit saamhorigheidsgevoel vast weten te houden, na de crisis? Dat je, wanneer je toch al naar een winkel gaat, even iets meeneemt voor een buur?”

Lees ook: ‘Japanse man moet boodschappen doen, vrouw te langzaam’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.