Ruben Eg
Ruben Eg Binnenland 20 aug 2015
Leestijd: 2 minuten

Treinrestaurant met museumlocomotief rijdt met SAIL

Tijdens SAIL staat dit weekend ook een bezienswaardigheid op de zuidoever van het IJ. Zaterdag vindt op Amsterdam Centraal om 12.00 uur de doop plaats van een historische trein, die als rijdend restaurant dienst gaat doen. Het uit 1962 stammende rijtuig met panoramadak wordt getrokken door de allerlaatste Amerikaanse 1200-locomotief die NS in de jaren vijftig kocht.

De historische trein is tijdens de laatste SAILdagen te bezichtigen tussen 10.00 en 15.00 uur op het perron aan spoor 7 op Amsterdam Centraal. De restauranttrein rijdt vrijdag en zaterdagavond met klanten via Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Gouda en Breukelen terug naar de hoofdstad. Na dit weekend gebeurt dit elke week.

Charme

In het Panorama Rail Restaurant krijgen reizigers in een rit over het spoor van minimaal 2.45 uur een viergangendiner voorgeschoteld. Dit wordt aan boord in twee keukens bereid onder toezicht van Edwin Soumang, chefkok van het met een Michelenster bekroonde restaurant One uit Roermond.

Initiator Railpromo wil met de restauranttrein het ‘bijzondere, de charme en luxe’ van het oude treinreizen terugbrengen op het spoor, zegt managing director Luc Peulen.

Uitdaging

Het koken en serveren van een luxe diner aan boord van een schommelende trein is een uitdaging, erkent hij. „We laveren op het spoor tussen de normale treinen van NS. Je moet vooral met het serveren enige handigheid hebben. Maar uit de proefritten die we hebben gemaakt, blijkt dat het prima kan.”

De eetcoupés zijn afkomstig uit de serie treinstellen van de roemruchte Europese treindienst Trans Europ Express. Het gaat om de zogenoemde ‘Rheingold’-trein, die decennia van Amsterdam naar Zwitserland reed. Reizigers keken hierin vanuit de glazen panoramakoepels tijdens de rit uit over het Rijn- en Alpenlandschap. Deze eersteklascoupés zijn nu omgebouwd tot zitplaatsen voor het treinrestaurant.

https://www.facebook.com/Railpromo/videos/929554257078508/

Locomotief

De elektrische locomotief voor de dinertrein behoort tot de 1200-vloot, een Nederlandse locomotief op Amerikaans ontwerp die door NS in de jaren vijftig werd gebouwd. De locomotieven werden verkocht of gesloopt nadat ze eind jaren negentig niet meer nodig waren.

De loc met het nummer 1252 is volgens Railpromo de laatste van de 25 die ruim een halve eeuw geleden werden ingezet. Het 108 ton wegende museumstuk met zes motoren haalt nog altijd de op het Nederlandse spoor geldende maximumsnelheid van 140 kilometer per uur.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.