Lucette Mascini
Lucette Mascini Binnenland 8 jun 2015 / 10:04 uur

‘Lage advertentieinkomsten nekten radio OPEN’

De laatste uurtjes van de radiozender van OPEN Rotterdam slaan deze week. Na zondag gaat de zender uit de lucht.

Vorige week maakte oprichter André Freyssen bekend dat hij het recht om uit te zenden via frequentie 93.9 FM opgeeft. Hij wil alleen nog reportages maken die digitaal en via televisie te horen en te zien zijn.

‘Zenden via FM is te duur’

De kosten om via FM uit te zenden zijn te hoog, zegt Freyssen.

„We krijgen 435.000 euro subsidie van de gemeente. Dat bedrag is gebaseerd op het aantal huishoudens in de stad. Per huishouden moet de stad 1,10 euro betalen.”

Kabelnetwerk

„Dat bedrag is vastgesteld nadat de gemeente haar kabelnetwerk voor veel geld verkocht aan UPC", zegt Freyssen. „Toen is afgesproken dat een deel van de opbrengst daarvan naar lokale media zou gaan. Daar zijn wij er eentje van.”

Ruim 100.000 euro van die 435.000 betaalt Freyssen aan de zendmast, de huur van radioapparatuur en BumaStemra voor de rechten op de plaatjes die de dj’s bij OPEN radio draaien.

‘Rotterdam is een jonge stad’

Dat geld gaat Freyssen nu steken in journalistieke producties. „Er vliegt niemand uit. Iedereen blijft. We zenden alleen niet meer via radio uit.”

Volgens Freyssen is de trend dat iedereen steeds meer digitaal luistert, vooral jongeren. En vooral in Rotterdam. „Rotterdam is een jonge stad. In Amsterdam wonen veel ouderen omdat huizen er duur zijn. Die kunnen jongeren niet betalen.”

Geen auto

Verder kopen jongeren minder vaak een auto. Dat is bij uitstek de plek waar je nog wel via de traditonele radiogolf naar programma’s luistert. „Op de redactie heeft niemand er eentje.”

Het mediabedrijf van Freyssen waar OPEN Rotterdam ook onder valt, heeft nog een andere zender, FunX. „Die doet het heel goed. Het is een zender voor de vier grote steden die elk een eigen zendblok hebben van een aantal uren per dag. Daar kunnen we ook reportages op kwijt.”

Licentie

De licentie om via radiogolf 93.9 FM uit te zenden is verleend door het commissariaat van de media.

De gemeente staat daarbuiten, zegt de woordvoerder van de wethouder die media in zijn portefeuille heeft, Adriaan Visser (D66). „Of het schrappen van de zender consequenties heeft voor de subsidie zoeken we nog uit. Het is juridisch complexe materie."

‘Visser heeft er niks over te zeggen’

Freyssen heeft Visser wel vooraf ingelicht over zijn stap, zegt de mediaondernemer. „Maar uiteindelijk heeft hij er niks over te zeggen.

Als dat wel zo was geweest was het waarschijnlijk hommeles geworden. „De inkomsten van adverteerders vallen tegen”, zegt Freyssen. „Die leveren ons na aftrek van de kosten om adverteerders te werven per jaar maar 3000 euro op. Dat is te weinig.”

Hommeles

Probleem is dat hij geen geld heeft om te laten meten hoeveel luisteraars de radio van OPEN Rotterdam via FM heeft (dat kost volgens Freijssen 180.000 euro per jaar, bijna evenveel als de helft van de subsidie).

Terwijl dat aantal de prijs van de advertentie bepaalt. Hoe meer luisteraars, hoe meer advertentieinkomsten. „Via internet hebben we een miljoen contactmomenten per dag. Die kunnen we wel meten. En dat loopt goed.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
‘Lage advertentieinkomsten nekten radio OPEN’
Sluiten