Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 8 jun 2015
Leestijd: 4 minuten

Hoe moet het verder met NS na vertrek topman?

Gerotzooi bij het binnenhalen van de vergunning voor het openbaar vervoer in Limburg kostte NS-directeur Timo Huges vrijdag de kop. In de top van het spoorbedrijf heerst een ‘zwak ontwikkeld normbesef en beoordelingsvermogen’ plus een ‘te beperkte reflectie op de positie van de NS in het ov-stelsel in Nederland’, concludeerde minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Hoe moet het verder met het belangrijkste ov-bedrijf van het land?

Lees ook: NS’ers flink ziek van ‘verziekte directiesfeer’

‘Stop met onzinnige aanbestedingscircus op het spoor’

Gerard Wold (voorzitter Centrale Ondernemingsraad NS):

„De nieuwe president-directeur van NS moet een echte bedrijfsman zijn. Iemand die weet hoe een complex spoorbedrijf in de haarvaten werkt. De politiek moet duidelijkheid verstrekken waar het met het spoor naar toe wil. Het is steeds knokken voor je bestaan door constante aanbestedingen. De strijd om ov-vergunningen wordt ook altijd gevolgd door rechtszaken. Uiteindelijk betaalt de klant. NS wordt harder aangepakt omdat de overheid 100 procent aandeelhouder is. Limburg zijn we nu aan het Duitse Arriva kwijtgeraakt. We moeten af van dit onzinnige aanbestedingscircus. Zo maak je het ov kapot. Met alleen het landelijke spoor redt NS het niet. NS moet een krachtig bedrijf zijn, dat goed ov aan Nederland levert en het deur-tot-deurreizen uitbreidt. De regie van het treinvervoer moet daarom zoveel mogelijk in een hand liggen. Het ov moet als een geheel gezien worden, waarin bedrijven elkaar niet beconcurreren. Wel moet er een prikkel zijn voor goede prestaties.”

‘Alleen intercitytreinen voor NS’

Ariën Kruyt (voorzitter reizigersvereniging Rover):

„Timo Huges probeerde een einde te maken aan de onthutsend slechte samenwerking binnen NS. Ook probeerde hij in het belang van reizigers goed samen te werken met stad- en streekvervoerders. Meest duidelijke voorbeeld is de gezamenlijke OV Servicewinkel op Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en straks ook Utrecht Centraal. Ik bezocht met hem ooit station Amsterdam Lelylaan. Een baliemedewerker van stadsvervoerder GVB vertelde hem dat hij steeds nee moest verkopen bij vragen om treinkaartjes voor Schiphol. Huges regelde direct dat deze GVB-balie deze kaartjes kon verkopen. Geen bureaucratie, maar regelen waar de reiziger behoefte aan heeft. Dit is niet vanzelfsprekend bij NS. Ik hoop echt dat dit wordt gecontinueerd. NS moet zich nu gaan concentreren op waar het goed in is: intercityverbindingen. In Friesland, Groningen, Overijssel en de Achterhoek doen regionale vervoerders het erg goed met stoptreinen. Dat is kennelijk hun kracht. Accepteer dit. Haal niet zulke ellende op de hals zoals in Limburg.”

‘Echte spoorman als nieuwe NS-topman’

Wim Eilert (bestuurder spoorvakbond VVMC):

„Over het vertrek van Timo Huges kan geen discussie zijn. Bij NS moet het personeel zich aan strenge gedragscodes houden. Hoe moet dit als de topman zich hier niet eens aan houdt? Wel is het jammer dat het zo gelopen is. Huges stond toch zij aan zij met het personeel toen het geweld in de trein dit jaar verergerde. Ook vond ik zijn plan om de vele managementlagen bij NS te slopen geen slecht idee. Het verbaast mij dat minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën er nu een extra directeur wil bijplaatsen om de integriteit te bewaken. Wéér een directeur erbij. Is dat nu de bedoeling? De nieuwe baas van NS moet van mij een echte spoorman of -vrouw zijn. Als treinen rijden jouw belangrijkste werk is, dan moet je een leider zoeken die hier iets van weet. Dat waren Huges en zijn voorganger Bert Meerstadt eigenlijk niet. Ik vrees wel dat het even zoeken wordt naar deze nieuwe directeur. Maar NS is een groot bedrijf waar veel mensen werken die het moeten kunnen.”

‘Misdraging bij NS mag niet beloond worden’

Rikus Spithorst (voorzitter Maatschappij Voor Beter Openbaar Vervoer):

„De treinen van NS rijden met het vertrek van Timo Huges nog. NS staat voor grote veranderingen in de organisatie, het omgaan met verstoringen enzovoort. Dit is voor de reiziger morgen geen probleem, maar het is voor de toekomst slecht als dit verbeterproces nu stilligt. Reizigers willen ook vervoerd worden door een fatsoenlijk bedrijf. Andere betrokkenen bij de fraude met de ov-vergunning in Limburg moeten er daarom ook uit. Er zijn mensen die deze situatie aangrijpen om te roepen dat de marktwerking in het ov slecht is. Ik vind van niet. In 15 jaar marktwerking in het Nederlandse ov, heeft alleen staatsbedrijf NS zich misdragen en niet de ‘commerciële boeven’ van Veolia en Arriva. Iedereen die nu wil stoppen met de marktwerking, trapt in de val waarin NS wordt beloond voor slecht gedrag. NS moet ook stoppen met de flauwekul van uitbreiding in andere ov-sectoren. Qbuz moet worden afgestoten en stadsvervoerder HTM moet terug naar de gemeente Den Haag.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.