Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 7 mei 2020
Leestijd: 1 minuut

We tobben massaal met anderhalve meter afstand

De 1,5 metersamenleving blijkt in de praktijk een moeilijk verhaal. Ruim twee derde van de Nederlanders heeft in de supermarkt of op het werk last van mensen die te dichtbij komen.

Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van het RIVM en de GGD’s onder 90.000 Nederlanders, meldt het AD.

De regering kondigde woensdag aan de samenleving weer stukje bij beetje op te gaan starten, waarbij de anderhalvemeterregel een van de belangrijke pijlers is. Zo’n 83 procent van de bevolking denkt ook dat het houden van afstand helpt om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Blokje om gaat wel

Maar bijna driekwart van de Nederlanders ziet anderen in de supermarkt te dichtbij komen. Bij mensen die buitenshuis moeten werken, heeft een kleine twee derde hier last van. Bij een blokje om of het ontvangen van bezoek blijkt afstand houden eenvoudiger. Een kwart van de bevolking vindt het over het algemeen moeilijk om zich aan de afstandsregel te houden.

Hygiënemaatregelen prima te doen

Geen handen meer schudden (90 procent) en thuisblijven bij verkoudheid (89 procent) zijn de twee maatregelen waar Nederlanders het meeste effect van verwachten. De meeste hygiënische adviezen blijken voor Nederlanders relatief weinig problemen op te leveren. Liefst 99,5 procent zegt geen handen meer te schudden en driekwart niest in de elleboog.

Meer slaapproblemen

De coronacrisis zorgt ook voor gevoelens van angst en eenzaamheid. Ruim een derde geeft aan veel meer angstig, somber, gestrest en eenzaam te zijn geworden. Ongeveer 20 procent heeft meer slaapproblemen dan voorheen.

Het onderzoek wordt de komende periode elke twee weken herhaald. De resultaten geven inzicht in het draagvlak voor de maatregelen in Nederland. Vooralsnog heeft 69 procent van de Nederlanders (veel) vertrouwen in de Nederlandse aanpak.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.