Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 13 mei 2020
Leestijd: 1 minuut

Kwart Nederlanders geeft meer geld uit tijdens coronacrisis

Bijna 25 procent van de Nederlanders zegt maandelijks meer geld uit te geven dan in de maanden voor de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder meer dan 1500 werkende Nederlanders.

Ondanks dat mannen tijdens de coronacrisis vaker hun spaarvarken zeggen te spekken, zijn het juist zij die tijdens de crisis meer uitgeven dan daarvoor. Ook leeftijd lijkt een belangrijke rol te spelen wanneer het gaat om extra corona-uitgaven. Maar liefst 29 procent van de respondenten jonger dan 35 heeft de afgelopen weken meer uitgegeven dan normaal, tegenover slechts veertien procent van de vijftigplussers.

Abel Baas van het bedrijf denkt dat met name online shoppen een grote rol speelt. „Het credo ‘geld moet rollen’ lijkt het toch te winnen van het spaargedrag van de ‘zuinige Nederlander’. Nu we tijdelijk niet meer terecht kunnen in de horeca en massaal dagjes shoppen overslaan, houden we geld over voor andere dingen. Dit verklaart bijvoorbeeld de toegenomen drukte bij webshops en woon- en tuincentra.”

Onnodige producten

De toename in online shoppen beperkt zich niet alleen tot noodzakelijke producten: een kwart van de deelnemers aan het onderzoek heeft tijdens de huidige crisis één of meer onnodige artikelen online gekocht. Baas: „Tijdens de intelligente lockdown kan op ieder moment de verveling toeslaan. Waar sommigen meer series streamen of grijpen naar legpuzzels, kan ik me uren vermaken met het vullen van mijn digitale winkelwagentjes op allerlei verschillende webshops. En ja, daar zit dan inderdaad soms iets tussen wat ik eigenlijk niet nodig heb.”

Naast dat we meer geld uitgeven, sparen we ook meer. 43 procent van de Nederlanders legt geld opzij voor de periode na de coronacrisis. Twee derde van de ondervraagden geeft aan vanwege de coronacrisis, zijn of haar vakantiegeld voorlopig het liefst nog even niet uit te geven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.