Tim van der Steen
Tim van der Steen Nieuws 26 feb 2019
Leestijd: 3 minuten

Inzegening huwelijk PostNL en Sandd nog ver weg

Voordat PostNL postbezorger Sandd (marktwaarde 130 miljoen euro) kan overnemen, moet marktwaakhond ACM (de autoriteit Consument en Markt) hiervoor goedkeuring geven. PostNL krijgt door de fusie praktisch de hele markt voor briefpost in handen en is daarmee een monopolist. De ACM is daar doorgaans geen voorstander van. Desgevraagd kan woordvoerder Jasmijn Dielesen hier nog niets inhoudelijks over zeggen.

„De aanvraag moet nog worden ingediend en de doorlooptijd van dit proces is een aantal weken. Als er aan de bedrijven nog vragen moeten worden gesteld gaat die klok ook nog eens op pauze. Er wordt gekeken naar de concurrentiepositie op basis van de mededingingswet. Ook het effect op prijzen wordt onderzocht. Wat dit onder aan de streep betekent kan pas worden gezegd als wij ons werk hebben gedaan.”

Fusie ook zonder akkoord

Toch kan de fusie ook doorgaan zonder akkoord van de ACM. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken kan in dat geval een beroep doen op artikel 47 van de Mededingingswet en daarmee het besluit van de Autoriteit Consument en Markt passeren. Voorwaarde in dat geval is dat er ‘gewichtige redenen van algemeen belang zijn die zwaarder wegen dan de te verwachten belemmering van de mededinging’. Via die weg kan de consolidatie van PostNL en Sandd alsnog goedkeuring krijgen.

FNV ziet de fusie heel graag slagen. „Wij zijn al heel lang bezig om PostNL en de politiek te beïnvloeden”, zegt Ger Deleij namens de vakbond. „De markt voor briefpost krimpt al jaren gestaag met tien procent. Als vervolgens meer dan één bedrijf zich op die markt begeeft moet er geconcurreerd worden. Bij briefpost betekent dat er moet worden bezuinigd op arbeid, dus de bezorging. Hiermee staan de arbeidsvoorwaarden dus enorm onder druk.”

Gevolgen voor de consument

Volgens Babs van der Staak van de Consumentenbond is het echt nog te vroeg om hier uitspraken over te doen. Deleij van FNV ziet het niet gebeuren dat de consument aan het kortste eind trekt bij de vorming van deze monopolie. „De Postcodeloterij betaalt voor het verzenden van brieven tien cent, de consument momenteel €0,87. Daar zit dus best ruimte om de consument te ontzien door de rekening bij de zakelijke gebruiker neer te leggen. PostNL is bovendien gebonden aan de UPD.”

In deze Universele Postdienst is onder meer wettelijk vastgelegd dat het versturen en ontvangen van post voor iedereen in Nederland toegankelijk blijft. Er moeten genoeg brievenbussen zijn, die moeten vervolgens vijf dagen per week worden geleegd en de inhoud bezorgd. „Daar heeft de overheid nog wel een taak. Als het nodig blijkt zullen zij de rem er op moeten houden om briefpost voor de consument betaalbaar te houden.”

Politiek draagvlak voor fusie

In de Nederlandse politiek is uitgesproken draagvlak voor de fusie. Dit is in juni vorig jaar gepubliceerd in een kamerbrief over de toekomst van de postmarkt. Er bestaan intussen nog wel zorgen over de bredere bezorgmarkt.

Ewout Blaauw van DHL spreekt deze zorgen uit: „PostNL heeft momenteel ook 65 procent van de pakketmarkt in handen. DHL heeft 25 procent en de rest is voor andere partijen. Als de overname van Sandd door PostNL doorgaat neemt de marktconcentratie nog verder toe. De postdialoog heeft in korte tijd plaatsgevonden. Er moet dan ook serieus gekeken worden naar de uitspraak van de ACM en mogelijk negatieve effecten op de bredere bezorgmarkt.”

Nuance

Ger Deleij plaatst hierbij nog wat nuance: „Let wel, PostNL heeft nu de intentie uitgesproken om alle aandelen van Sandd over te nemen voor 130 miljoen. Daar moet eerst de ACM zich over buigen, als zij niet akkoord gaan is het mogelijk dat de politiek artikel 47 in gang zet. Daar gaat vervolgens maanden overheen. Dan is er nog niet gesproken met de zakelijke gebruikers en bezorgers van pakketpost. Stel dat vervolgens het kabinet valt voordat artikel 47 is voltrokken dan gaat het helemaal lang duren. Hier is het laatste woord in ieder geval nog niet over gezegd.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.