Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 24 jan 2019 / 05:30 uur

Collectieve frustratie door energiecollectieven

De Kamer van Koophandel won dinsdagavond de Big Brother Award 2018 van Bits of Freedom, een behoorlijk twijfelachtige eer voor de instantie die het slechtste omgaat met privégegevens. Metro besloot eens een rondje te doen bij ondernemers. Is het allemaal echt zo verschrikkelijk? Ja.

Op meerdere vlakken zorgt het handelsregister, waarbij een inschrijving wettelijk verplicht is, voor frustraties bij ondernemers. Btw-nummers die overeenkomen met bsn-nummers, adresgegevens die overeenkomen met privéadressen en heel veel ongewenste verkooppraatjes. Een ergernis stak er bovenuit: de opdringerige en standvastige telefonische colportage van energiecollectieven die dankbaar van het handelsregister gebruik maken.

Wilde Westen

Vroeger konden callcenter zonder problemen iedereen benaderen die ze wilden, dit tot grote frustratie van veel consumenten. Vanaf 2009 kwam hier verandering in met het Bel-me-niet-register, deze regels werden in 2018 nog strenger met de AVG-wet, toen werd koude acquisitie (het ongevraagd bellen van potentiële klanten) verboden. Is het dus helemaal afgelopen met telefonische verkooppraatjes? Absoluut niet. Tros Radar en Argos besteedden er al aandacht aan, maar er is nog niks veranderd.

Het woord ‘energiecollectief’ zal bij menig ondernemer het bloed onder de nagels vandaan halen. De ervaringen met agressieve verkooptechnieken, vage afspraken, meerdere telefoontjes op een dag, doelbewuste misleiding. Is dit alleen maar irritant of ook schadelijk? De meesten slaan het aanbod direct af, maar wie toehapt kan flink op kosten gejaagd worden.

Zakelijke energie collectieven

Energiemaatschappijen doen deze verkoop niet zelf, dit besteden ze uit aan obscure intermediairs die onder tientallen namen actief zijn. Telemarketeers doen alsof ze van de Consumentenbond, MKB Nederland of je huidige energiemaatschappij zijn om je vertrouwen te winnen. De naam verandert telkens, maar wanneer het woord ‘energie’ valt in combinatie met termen als ‘vereniging’, ‘collectief’, ‘mkb’, ‘zakelijk’, ‘advies’, ‘ondernemers’, ‘verbond’ of ‘vergelijker’ weet je eigenlijk genoeg. Het ‘voordeligste advies’ is dan ook altijd van de energiemaatschappij door wie ze zijn ingehuurd.

Doorgaans bellen ze met een vaste aansluiting met netnummers als 010, 020, 040 of 085. Wanneer je deze nummers Googlet, liegen de honderden recensies er niet om. Een overgrote meerderheid classificeert de telefoontjes als ‘irritant’ en een minderheid zelfs als gevaarlijk of oplichterij. De telefoonnummers zijn vaak maar een paar weken actief en wisselen vaak. Positieve ervaringen zijn nauwelijks te vinden.

https://twitter.com/HenkStrikkers/status/1072450200390778881

Wurgcontract

Vergelijker Gaslicht kent deze klachten. „Onze ervaring is dat mensen zich overrompeld voelen of het idee hebben alleen vrijblijvende informatie aangevraagd te hebben. Ze weten niet dat er ook daadwerkelijk een aanbieding wordt gedaan," zo stelt prijscoördinator Marion Veldhuizen. „Wij krijgen vooral klachten over ongunstige contracten met een veel langere duur. Door in te gaan op zo’n aanbod kan je tot wel vijf jaar vastzitten aan een nieuw duur energiecontract, terwijl het huidige contract nog niet is afgelopen."

De eventuele boetes bij zo’n contractontbinding, het hogere maandbedrag en eventuele incassokosten zijn voor eigen rekening. Deze kosten kunnen in de duizenden euro’s lopen.

Bij een onderneming denk je meestal aan een kantoorpand met tientallen werknemers, toch is dit lang niet altijd het geval. In Nederland zijn meer dan een miljoen zzp’ers, denk hierbij aan de freelancejournalist, de marktverkoper en de klusjesman. Veldhuizen benadrukt dat ondernemers bovendien helemaal niet verplicht zijn om hun energie zakelijk af te sluiten. „Consumententarieven vaak voordeliger wanneer je als ondernemer vanuit huis werkt of een kleine kantoorruimte huurt."

Ondernemers opgelet

Veel gedupeerde ondernemers merken pas dat ze een nieuw energiecontract hebben als hun huidige maatschappij contact opneemt met de boodschap dat ze zijn overgestapt. Een mondelinge toezegging aan de telefoon kan voor een zakelijke klant voldoende zijn om een jarenlange en dure verbintenis aan te gaan. „Voor zakelijke klanten gelden er minder strenge regels dan voor particulieren. Wij adviseren alle klanten, maar in het bijzonder ondernemers, om het contract goed door te nemen voor je ergens op ingaat," zo adviseert Veldhuizen.

Mag dit zomaar? Ja, de energiemaatschappijen en de door hun ingehuurde telemarketeers houden zich formeel gezien aan de wet. Er wordt geen onderscheid gemaakt in rechtsvormen of personeelsomvang en van ondernemers wordt verwacht dat ze minder bescherming nodig hebben.

De KvK is in november ook door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt en mag niet langer contactgegevens in bulk verkopen. Hierbij werd AVG-wet overtreden, zo stelde de Autoriteit vast. Dit is goed nieuws voor mensen die zich in 2019 willen inschrijven. Maar wat deze uitspraak betekent voor ondernemers die al wel in de adresbestanden van telemarketeers voorkomen, is twijfelachtig. Ondertussen gaan de opdringerige telefoontjes met de misleidende verkooppraatjes in volle vaart door.

Reageer op artikel:
Collectieve frustratie door energiecollectieven
Sluiten