Hester Ramaker
Hester Ramaker Nieuws 23 jul 2018
Leestijd: 2 minuten

Ryanair stuurt dreigbrief naar claimorganisaties

De Ierse vliegmaatschappij Ryanair heeft claimorganisaties een brief gestuurd om op te roepen dat die organisaties stoppen met het indienen van claims namens passagiers. Volgens het bedrijf verstoren de claimbureaus, zoals EUclaim, de relatie met de passagiers. Dat is te lezen in de brief die in handen is van de NOS. Op deze manier hoopt Ryanair van de claimorganisaties af te zijn. Daar zijn zij het echter niet mee eens en ook de consumentenbond is geschokt, zo schrijft de NOS.

Geen gehoor

Veel Nederlanders proberen om via claimorganisaties geld terug te krijgen van Ryanair, bijvoorbeeld omdat ze vertraging hebben gehad of omdat een vlucht geannuleerd is vanwege stakingen. Bij het bedrijf zelf krijgen de passagiers geen gehoor en daarom zoeken zij hun toevlucht bij claimorganisaties.

In de eerdergenoemde brief vraagt Ryanair de claimorganisaties om reizigers te adviseren rechtstreeks contact op te nemen met het bedrijf. Als de claimorganisaties hier geen gehoor aan geven, dan dreigt Ryanair om ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen’. Ryanair geeft als reden dat het in het belang van de passagier is dat er rechtstreeks contact is. Klachten zouden altijd binnen tien dagen opgelost worden, zo stelt het Ierse bedrijf.

Keuze van passagier

Het online webformulier is goed te vinden, maar veel klanten krijgen geen reactie of een negatieve reactie. Daarom zoeken zij hulp van derden. Bij claimorganisaties betaal je dan een tarief, een deel van je schadevergoeding, om het werk voor je te laten doen. Ryanair stelt dat passagiers daar veel te veel geld aan kwijt zouden zijn. De claimorganisaties zeggen dat het een eigen keuze is van passagiers en dat ze er toch voor kiezen, omdat ze bij Ryanair geen gehoor krijgen.

Stakingen

Er zijn veel stakingen bij Ryanair. Dinsdag leggen piloten het werk neer. De acties komen in een week waarin ook cabinepersoneel van de maatschappij in Spanje, Portugal, Italië en België al werkonderbrekingen gepland hebben.

In Nederland wordt vooralsnog niet gestaakt, maar de acties kunnen wel vluchten van en naar bestemmingen in Nederland raken als die worden uitgevoerd door personeel uit een van de landen waar wordt gestaakt. De bonden in Nederland zijn ook ontevreden over de arbeidsvoorwaarden, maar praten nog met Ryanair.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.