Sander Schomaker
Sander Schomaker Nieuws 24 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Wat zou dance-wereld doen met een miljoen?

Volgens de Raad van Cultuur, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet op het gebied van het cultuurbeleid, moet de Nederlandse overheid niet alleen subsidie geven aan klassieke muziek en opera, maar ook bijvoorbeeld aan dance en het Nederlandstalige lied.

Loveland

Wat zou een dance-organisatie doen met eventueel binnenstromende subsidie-euro’s? „Tsja, dat is een mooie vraag”, lacht Marnix Bal, directeur van Loveland Events. „Eerst zou ik graag willen onderzoeken hoe dit geld het beste besteed kan worden. Ik vraag mij af of de huidige subsidies wel op de juiste wijze worden uitgegeven. Na dit onderzoek zou ik vooral de breedte opzoeken binnen de dance-industrie en de subsidie verdelen over talenten van alle soorten dancemuziek. Talent is natuurlijk wel een must en hoe we dat vaststellen is een volgende stap. Over smaak valt immers niet te twisten.”

Bal ziet het advies van de Raad van Cultuur niet als erkenning. „In mijn ogen is er voor ons muziekgenre gelukkig al enige tijd erkenning. De manier waarop de stad Amsterdam omgaat met dancefestivals en conferenties zoals ADE is hiervan een mooi voorbeeld. Na vele jaren worden dance-events gezien als een positieve toevoeging aan de stad. Het samenbrengen van een uiteenlopend publiek, met liefde voor muziek, wordt nu gezien als een positief fenomeen. Echter is niet iedereen het eens met deze visie, wat zich verwoord in een subsidieregeling die zich voornamelijk richt op een kleine elite binnen de landsgrenzen.”

Breed palet

Bal is van mening dat dancemuziek evenveel recht heeft op subsidie als bijvoorbeeld klassieke muziek. „Wanneer er serieus naar dancemuziek wordt geluisterd dan komt men erachter dat er een zeer breed palet van smaken is. Dance is meer dan alleen de populaire artiesten die men kent van tv, die in hun privéjets rondvliegen en 100.000 euro per optreden verdienen. Binnen de dance-industrie werken honderden talenten aan een carrière waar zij vaak jaren voor hebben gestudeerd en geëxperimenteerd. Voor deze jonge artiesten is het vaak heel moeilijk om aan de bak te komen. Daarbij kan deze subsidie helpen.”

Ook voor het Nederlandse lied zou dus subsidie vrijgemaakt moeten worden als het aan de Raad van Cultuur ligt. ,,Een heel positieve ontwikkeling”, reageert volkszanger Peter Beense. ,,Dat hadden ze alleen dertig jaar geleden al moeten doen. Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik van die subsidie een zender beginnen voor het Nederlandse lied. Radio en tv. Als je ziet hoe populair het Nederlandse lied is op bijvoorbeeld het Mega Piraten Festijn, dan lijkt het me stug dat er niet genoeg animo is voor een zender met alleen Nederlandstalige muziek. Er is wel radiozender 100% NL, maar daar draaien ze ook andere muziek en maar een heel beperkt Nederlands aanbod.”

Discriminatie

Het irriteert Beense dat het Nederlandse lied niet voor vol wordt aangezien door radio en tv. ,,We worden gewoon gediscrimineerd op onze taal. Als je Engels zingt, heb je meer kans gedraaid te worden. Er moet meer respect komen voor de Nederlandse taal. In Frankrijk en Duitsland wordt er gewoon 40/50 procent Franse en Duitse muziek gedraaid. Dat zou hier ook moeten gebeuren met Nederlandse muziek. Ook op tv is er helemaal geen aandacht voor het Nederlandse lied. Vroeger had je nog programma’s als Op Volle Toeren. Nu is er alleen nog Tros Feest op het Plein. Maar dat is inmiddels teruggeschroefd van zes naar twee uitzendingen. Jammer, maar het is goed dat de Raad van Cultuur dit nu erkent.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.