Jurgen van der Hoeven
Jurgen van der Hoeven Nieuws 25 jan 2017 / 09:00 uur

Wil je thuiswerken? Zo overtuig je je baas

Van de 8,3 miljoen werknemers en zelfstandigen werkten er in 2015 bijna 3 miljoen (36 procent) wel eens thuis of vanuit thuis. Sommigen deden dat op vaste momenten, anderen incidenteel.

Uit cijfers van CBS en TNO blijkt dat vooral incidentele thuiswerkers vaker overwerken (83 procent) dan niet-thuiswerkers (62 procent) en werknemers die altijd thuiswerken (67%). Voor incidentele thuiswerkers is vooral het afmaken van werk de belangrijkste reden om thuis te werken. Van de werknemers die incidenteel thuiswerken geeft 61 procent aan dat familieactiviteiten er wegens het werk nog wel eens bij in schieten.

Toch kan thuiswerken ook voordelen hebben, mits goed uitgevoerd. Mensen die thuiswerken zien het vooral als groot voordeel dat ze privé en werk beter kunnen verdelen. Verder worden thuiswerkers minder afgeleid en zijn ze productiever. Een ander groot voordeel is dat mensen niet met de auto naar het werk hoeven. Het vermijden van de file voorkomt een hoop stress. Bovendien is het goed voor het milieu als je de auto ongebruikt laat.

Het is echter lastig om te beginnen over thuiswerken als dat binnen het bedrijf waar je werkt niet gebruikelijk is. Forbes geeft tips hoe je het toch voor elkaar kunt krijgen om vaker en met succes thuis te werken.

1 Bepaal hoe vaak je thuis wilt werken

Als je gaat telewerken betekent dat niet per definitie dat je nooit meer naar kantoor af hoeft te reizen. Sommige werknemers werken incidenteel thuis, anderen een vast aantal dagen per week en weer anderen fulltime. Wanneer je baas niet gewend is aan thuiswerkers is het handig hierover rustig te onderhandelen.

2 Beschrijf de voordelen voor de werkgever

Uiteraard ben je zelf vooral geïnteresseerd in de voordelen van thuiswerken voor jou persoonlijk. Als je je baas overstag wilt krijgen, is het echter handiger te focussen op de voordelen voor de werkgever.

Zo is het goed te benadrukken dat uit onderzoek is gebleken dat thuiswerkers minder snel afgeleid en dus productiever zijn. Bovendien blijkt dat thuiswerkers eerder overwerken. In plaats van in de file te gaan staan, kan de werknemer bijvoorbeeld nog een laatste klacht in behandeling nemen.

3 Neem de zorgen van je baas weg

Een van de angsten die leeft onder managers is dat iemand die thuiswerkt niet meer betrokken is bij collega’s. Of een werkgever twijfelt zelfs of je überhaupt wel iets doet als je thuis werkt.

Daarom is het belangrijk exact aan te geven hoe vaak je contact onderhoudt met je collega’s en welke taken je uitvoert als je thuis zit.

4 Stel een proeftijd voor

Mocht je baas twijfelen over telewerken, kun je altijd voorstellen eerst een proefperiode te draaien. Na die proefperiode kun je om de tafel gaan en bespreken hoe het telewerken is bevallen.

5 Zorg voor vaste werkgewoonten en een vast schema

Hoewel je als telewerker veel vrijheid hebt, is het aan te raden je wel aan een werkschema te houden. Enerzijds is een begintijd nodig, omdat het gevaar dreigt dat je maar blijft uitstellen dat je aan de slag gaat. Anderzijds is ook een eindtijd hanteren aan te raden, omdat anders het gevaar dreigt dat je veel overuren maakt of iemand je achter je laptop vandaan moet trekken. Veel incidentele thuiswerkers ervaren dat ze familieactiviteiten verwaarlozen doordat ze te lang doorgaan.

Daarnaast is het ook handig om een ruimte in te richten in de woning die je als werkruimte beschouwt. Op die manier kun je werk en privé in je woning gescheiden houden.

6 Zorg voor voldoende contact met je werkgever en collega’s

Om een gevoel van isolatie tegen te gaan, is het van belang om in contact te blijven met je werkgever en je collega’s.

Zeker als je behoefte hebt aan veel persoonlijk contact met collega’s, is het aan te raden een communicatiekanaal te introduceren, zoals bijvoorbeeld Slack. Op die manier kun je toch constant in contact blijven met collega’s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Wil je thuiswerken? Zo overtuig je je baas
Sluiten