Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Geld & Carrière 27 nov 2023
Leestijd: 3 minuten

Dit is waarom boodschappen in Nederland duurder zijn dan over de grens

Veel Nederlanders steken de grens over om boodschappen te doen in Duitsland. Maar waarom zijn de supermarkten hier in verhouding eigenlijk zo duur? Daar is nu een antwoord op.

Dat klanten in de Nederlandse supermarkten dieper in de buidel moeten tasten, komt doordat fabrikanten van A-merken het winkeliers (vrijwel) onmogelijk maken hun producten over de grens in te kopen.

Dat zeggen winkelbedrijven in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Het zorgt niet alleen voor duurdere boodschappen voor de consument, de winkeliers hebben zelf ook last van de belemmeringen. De hogere inkoopprijzen in Nederland knagen aan hun winstmarges.

Fabrikanten zorgen voor gedoe bij inkoop in het buitenland

Winkelbedrijven als Albert Heijn en Jumbo zeiden tegenover onderzoeksbureau Ecorys dat leveranciers bijvoorbeeld dwingend doorverwijzen naar hun Nederlandse vestiging. Soms weigeren fabrikanten zelfs botweg producten van over de grens aan te leveren. De winkelbedrijven vermoeden dat fabrikanten bewust doen om de prijs per nationale markt zo hoog mogelijk te houden.

Volgens de onderzoekers komt het in de praktijk vooral voor bij A-merken waarvan de consument verwacht dat ze in de winkelschappen liggen. Daarnaast werpen bepaalde grote elektronicamerken obstakels op als winkeliers hun producten buiten Nederland willen inkopen. Winkeliers zeggen dat de beperkingen de prijzen opdrijven bij producten die goed zijn voor 2 tot 4 procent van hun totale inkoopbedrag. Het gaat dan gemiddeld om een 10 procent hogere inkoopprijs.

Consument profiteert niet van Europese interne markt

Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic ergert zich al langer aan de obstakels bij de grens. „Grote fabrikanten profiteren enorm van de Europese interne markt, maar de consument niet. Die betaalt in Nederland al gauw 50 procent meer voor een fles Coca-Cola dan in Duitsland”, zegt hij.

Hij spreekt ook van andere trucjes waarmee fabrikanten het winkeliers moeilijker maken om Europabreed inkopen te doen. Zo hanteren ze verpakkingen met verschillende standaardkleuren per land, waardoor klanten in het ene land bijvoorbeeld gewend zijn aan paprikachips in blauwe zakken, terwijl dat in een ander land rode zakken zijn. „Normaal gesproken werk je als fabriek zo efficiënt mogelijk. Maar je ziet allemaal potjes en verpakkingen in verschillende formaten en kleuren. Dat doe je echt niet voor de lol.”

Demissionair minister Mickey Adriaansens vindt dat de conclusie van het onderzoekt wringt. „Zeker in tijden van hoge prijzen.” Een mogelijke oplossing zou een variant zijn op het Europese verbod op ‘geoblocking’. Dat houdt in dat consumenten niet meer mogen worden tegengewerkt als ze in een ander land iets willen kopen via een webshop. Voor bedrijven onderling geldt zo’n verbod op discriminatie op vestigingsplaats niet. Ook moet er een oplossing komen voor het verplichte etiket in het Nederlands.

Andere verklaringen voor duurdere boodschappen

Overigens zijn er meer mogelijke verklaringen aangedragen voor het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse supermarkten. „In Duitsland hebben ze heel weinig aanbiedingen”, legde retailexpert Paur Moers eerder dit jaar uit aan NPO Radio 1. „De Duitsers kiezen ervoor om het leven simpel te maken. Ze laten alle producten in de winkel relatief goedkoop zijn en ze hebben af en toe een aanbieding.”

Dat is Nederland wel anders. In ons land draait het allemaal om aanbiedingen. „Nederlandse supermarkten zijn er inmiddels aan verslaafd geraakt. Ze kunnen er niet meer vanaf.”

Alberto Stegeman legt in Undercover in Nederland opnieuw misstanden in de rijschoolbranche bloot: man bleef lesgeven na aanranding

Veel te doen om besluit van VVD om niet te regeren: ‘Slap’ en ‘onbegrijpelijk’, maar begrip van Rutte

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties