Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Geld & Carrière 10 jun 2022
Leestijd: 4 minuten

Waar werken jongeren het liefst? Rijksoverheid minder populair, maar wel bovenaan

Je carrière beginnen als je jong bent kan een grote stap zijn. Misschien ben je nog niet helemaal zeker over de richting die je op wil of ziet je loopbaan er nog niet zo uit als je wilt. Waar je je ongetwijfeld goed aan doet is werken voor een werkgever waar je je fijn bij voelt. Maar wat zijn Nederlands favoriete werkgevers onder jongeren? Dat is voor je uitgezocht, solliciteren maar!

Om de favoriete werkgevers in kaart te brengen, heeft Intelligence Group een ‘deep dive’ gedaan in de ruim 600 meest favoriete werkgevers die in Nederland worden genoemd én in welke mate deze werkgevers de voorkeur krijgen van de leeftijdsgroep 30-min. Jongeren, dus. En in hoeverre wijkt dat af van de Nederlandse beroepsbevolking? Voor het onderzoek is data van ruim 16.000 ondervraagde personen gebruikt uit de laatste 4 kwartalen.

Favoriete werkgever

De Rijksoverheid is, net zoals onder de Nederlandse beroepsbevolking, ook bij jongeren onder de 30 jaar de meest favoriete werkgever van Nederland. Van alle jongeren noemt 7,4 procent de Rijksoverheid als ‘preferred employer’ gevolgd door de politie met 7 procent. Ten opzichte van de Nederlandse beroepsbevolking, waar 14 procent de voorkeur voor het Rijk noemt, levert de Rijksoverheid wel veel populariteit in. Dat geldt echter niet voor de politie, die zowel onder jongeren als onder de rest van de Nederlandse beroepsbevolking populair is.

Shell staat op plek 4 van meest favoriete werkgevers onder jongeren en wordt door 3,4 procent genoemd als meest favoriet. Dat is één plek lager dan de populariteit onder de Nederlandse beroepsbevolking. Onder jongeren wordt Shell 22 procent minder genoemd dan onder de totale beroepsbevolking. Dat is opvallend volgens Intelligence Group omdat vaak wordt gezegd dat jongeren niet meer kiezen voor deze oude, milieuvervuilende industrie. Uit eerder onderzoek van Intelligence Group kwam al naar voren dat jongeren maar zeer beperkt de ‘klimaat footprint’ laten meewegen in hun keuze voor een werkgever en baan. Tevens zou je volgens het onderzoek kunnen stellen dat Shell werkt aan verduurzaming van haar profiel, wat aantrekkelijk kan zijn voor jongeren.

Nauwelijks start- en scale-ups als favoriete werkgever

Je zou kunnen denken dat snelgroeiende Nederlandse bedrijven als Adyen, Mollie, Booking.com of andere start- en scale-ups veel als favoriete werkgever genoemd worden. Opvallend genoeg is dat niet zo: start- en scale-ups hebben nauwelijks een ‘preferred employer’ status. Dit dus in tegenstelling tot ‘oudere’ Nederlandse werkgevers zoals financiële dienstverleners in de vorm van bank-, accountancy- en consultancybedrijven.

Dit verschil wordt, volgens het onderzoek, primair veroorzaakt door het feit dat de recruitmentafdelingen van de ‘oude’ bedrijven zich sterk richten op de campus, stages en employer branding. Dit terwijl start- en scale-ups zich primair richten op actieve recruitment, waarbij mensen bijvoorbeeld worden benaderd via LinkedIn en vaak ook door middel van internationale recruitment. Ook ligt de focus van deze start- en scale-ups maar op een klein segment van de arbeidsmarkt. De eenzijdige benadering van recruitment, maakt ze kwetsbaar en daardoor hebben ze nauwelijks aantrekkingskracht in de vorm van een sterk employer brand en dus als favoriete werkgever.

Veel jongeren in dienst staat niet gelijk aan ‘favoriete werkgever’

Ondanks dat tienduizenden jongeren werken voor bedrijven als Uber (eats), Deliveroo, Domino’s, Gorilla’s of aanverwante bedrijven, worden ze niet genoemd als favoriete werkgever. Al is Thuisbezorgd/Just Eat daar met een 120ste plek een uitzondering op. Twee belangrijke oorzaken liggen daaraan ten grondslag. Allereerst zijn deze werkgevers meer bekend om tijdelijke- en bijbanen. Ten tweede opereren vaak uitzendbureaus en platforms voor deze bedrijven op de arbeidsmarkt, waardoor ze zelf nauwelijks een employer brand bouwen. In de praktijk concurreren werkgevers zoals AH, Jumbo of Coolblue dan ook niet met deze bezorgdiensten, maar eerder met uitzendbureaus, zegt Intelligence Group. Overigens hebben uitzenders, op Young Capital na, met positie 65 geen enkele voorkeurspositie als werkgever bij jongeren.

Opvallendheden

Ondanks de grote tekorten aan technici, worden grote bouwers/aannemers of andere technische bedrijven niet genoemd worden als populaire of favoriete werkgever onder jongeren. Volgens het onderzoek is dit opvallend aangezien er door deze bedrijven en sectoren moord en brand wordt geschreeuwd om extra mensen. De enige uitzondering is voor ASML op plek 8 samen met Philips (plek 15) die enige populariteit genieten. Het niet naar voren komen van technische bedrijven als favoriete werkgever is zorgwekkend te noemen gezien de uitdaging waar de samenleving en deze organisaties voor staan, zegt het onderzoek.

Qua populariteit doen zorgpartijen het goed. Nog steeds stromen veel mensen de gezondheidszorg in. Een groter probleem is dat bijna de helft snel de sector verlaat. Het (ver)binden van jongeren aan een werkgever en goed werkgeverschap is in deze sector om deze reden het echte probleem, volgens het onderzoek.

Deze studies moet je volgen om later de best betaalde banen te scoren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.