Erik Jonk
Erik Jonk Geld & Carrière 2 nov 2020
Leestijd: 3 minuten

Consument verwacht hogere kortingen Black Friday door corona

Nu corona de wereld beheerst, heeft de consument dit jaar hogere verwachtingen van Black Friday, de uit Amerika overgewaaide koopjesdag.

Uit een onderzoek van consumentenwebsite Kieskeurig.nl blijkt dat ruim 43 procent van de respondenten deze editie hogere kortingen verwacht dan vorig jaar. De reden hiervoor is dat zij vermoeden dat retailers een slecht jaar hebben gedraaid en dit tijdens Black Friday goed willen maken. Bijna 60 procent verwacht hierbij kortingen van 30 procent en hoger.

Bekendheid Black Friday explosief gegroeid

Black Friday is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen. Inmiddels is de naamsbekendheid van het fenomeen explosief gegroeid en weet 80 procnent van de mensen wat de ‘feestdag’ inhoudt. In november 2019 wist 56 procent van de respondenten van Black Friday af. Dankzij de toegenomen naamsbekendheid wacht ruim 40 procent van de mensen aankomend koopseizoen met een aankoop, totdat de prijzen eind november dalen. 14 procent van de respondenten geeft overigens aan niets te willen kopen tijdens Black Friday. De meest aangedragen reden hiervoor is dat men zich niet mee wil laten slepen door de gekte.

Is Black Friday een eerlijke dag?

Op de vraag of Black Friday een ‘eerlijk’ festijn is zijn de meningen verdeeld. Het merendeel denkt dat Black Friday een truc is om consumenten te verleiden tot een aankoop (ruim 34 procent). Daarom is het ook niet gek dat 36 procent van het winkelend publiek aangeeft een deal pas te vertrouwen is als het in de aanbieding is bij een voor hen bekende, vertrouwde webshop. En dan nog neemt zes op de tien consumenten eerst een kijkje bij andere webshops om na te gaan of de deal bij die vertrouwde webshop wel echt de beste deal is.

Meer aankopen online

„Daarom is het voor webshops zo belangrijk om eerlijk te zijn over je deals”, legt Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl uit. „Door corona zie je dat steeds meer mensen online hun aankopen zijn gaan doen. Het vergelijken van prijzen en het nagaan van de prijshistorie van een product werkt online sneller en eenvoudiger. Als onafhankelijk consumentenplatform helpen wij de consument een handje door, gebaseerd op onze prijshistorie, met een percentage aan te geven hoeveel een product daadwerkelijk in prijs is gedaald. Zo krijgt de consument inzicht in wat echte deals zijn en stimuleren wij online shops om eerlijke kortingen te bieden.”

Lees ook: Tips om korting te scoren op Black Friday

Uit het onderzoek blijkt verder dat een derde van de consumenten verwacht dat de verkoopmanie al in de week voor Black Friday losbarst. Bij Kieskeurig.nl verwacht men dat dit moment nog eerder zal zijn. Kuiper: „Ieder jaar zien we  dat het aantal bezoekers in de maand november verder toeneemt ten opzichte van de maanden daarvoor. Door corona neemt dit alleen maar nog meer toe. De maand begint op 11 november met Singles Day, wat ook steeds populairder wordt in Nederland. Daarna neemt de drukte tot en met Black Friday en Cyber Monday alleen maar toe. Om die druk te spreiden en om leveringsproblemen te voorkomen, verwachten we dat dit jaar webshops al veel eerder met Black Friday-aanbiedingen komen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.