Cerise van Vliet
Cerise van Vliet Entertainment 14 feb 2019
Leestijd: 3 minuten

Linda de Mol moet van Net5 echte vrouwenzender maken

Broer John de Mol is op rooftocht door medialand, één voor één stappen bekende koppen dit jaar over naar Talpa. Zo ook zus Linda. Naast het feit dat zij op op SBS6 Postcodeloterij MiljoenenjachtWeet ik VeelLinda’s Zomerweek en Oh Wat een Jaar óf Ik Hou van Holland zal presenteren, wordt ze ook creatief directeur van Net5.

Volgens Talpa moet het vertrouwde televisie-gezicht van Net5 „nog meer een vrouwenzender maken”. De Mol gaat deze taak overigens niet in haar eentje op zich nemen. Jildou van der Bijl, die op dit moment hoofdredacteur is van het tijdschrift LINDA., is haar rechterhand. Dit tijdschrift is ook meteen overgenomen door de grote broer en verhuist van uitgever Sanoma naar Talpa.

Enorm veel zin

Linda heeft heel veel zin om met haar hoofdredacteur samen Net5 op creatief gebied in te vullen: „Ik verheug me er enorm op om samen met van der Bijl Net5 tot de leukste vrouwenzender van Nederland te maken”, zegt zij daarover.

Van der Bijl laat op haar beurt weten: „De mogelijkheden zijn eindeloos, mijn hoofd zit al vol plannen. En ik heb veel zin om samen met Linda en de mensen van Talpa Net5 uit te bouwen tot de meest impactvolle vrouwenzender van Nederland.”

Pareltje

Talpa-CEO Peter de Mönnink vindt het zegt een „voorrecht om zo’n geweldige samenwerking aan te kunnen gaan” en zegt een „nieuwe parel in het portfolio” te hebben bemachtigd. Het mediabedrijf wil investeren in de groei en uitbreiding van Linda op verschillende platforms, zoals radio en televisie.

In haar eigen blad vertelt de presentatrice dat het idee om de tv-zender en het tijdschrift te laten samenwerken niet nieuw is. Het was zelfs haar eigen idee. „Jildou en ik hebben het natuurlijk vaak over de toekomst van het bedrijf. En mijn rol – en zeker ook die van Jildou – daarin”, zegt ze. De vrouwen willen het merk in de toekomst laten voortbestaan, ook als zij er niet meer zijn.

Minder Linda

De samenwerking met Talpa moet daarbij helpen. „Dat je wat minder afhankelijk wordt van Linda de Mol als persoon, terwijl het merk LINDA. doorgroeit”, licht van der Bijl toe. Hoe Net5 er als ‘echte vrouwenzender’ uit gaat zien, is volgens een woordvoerder nu lastig te zeggen. „Ze zitten nu echt nog in een brainstormfase”, zegt hij daarover.

Linda zelf schrijft dat ze gaat kijken hoe ze Net5 een LINDA.-sfeer kunnen geven. Ze willen „het gevoel en sommige elementen uit het tijdschrift naar televisie vertalen.” Mediadeskundige Rob Goossens ziet het ook wel voor zich dat het video-platform dat Linda al heeft, LINDA.tv, wordt gebruikt voor Net5.

Kanon

„Dat zou zeker kunnen, als je zo’n platform al hebt met duizenden views, kan je dat in een rechte lijn doortrekken”, zegt Goossens. Volgens hem is het helemaal niet zo’n gek idee om van Net5 meer een soort Linda-achtig kanaal te maken. Hij zegt dat Talpa de merkbeleving best rond haar kan bouwen.

De mediadeskundige ziet dat binnen Talpa eerst SBS en Veronica aandacht hebben gekregen. Nu is Net5 aan de beurt. „En dat doen ze meteen met een kanon”, vergelijkt hij de blonde presentatrice. „Dit gaat zeker effect hebben binnen Talpa, want als er iemand is die weet hoe je tv moet maken, is het Linda wel.”

Ruzie

Samenwerken met je broer aan zoiets groots lijkt een perfect recept voor familiedrama’s en heel veel ruzies. Zus de Mol denkt dat dat wel mee zal vallen, ze bekvechten af en toe maar daar blijft het bij. „John raakt altijd een beetje geïrriteerd als ik iets kritisch zeg. Dan bromt hij wat, maar later merk ik soms toch dat hij naar mij heeft geluisterd en iets heeft aangepast.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.