Metro
Metro Entertainment 2 mei 2018 / 15:29 uur

Lisbon Calling: Kritiek Waylon nergens op gebaseerd

René Romkes is songfestivalkenner en organisator van Eurovision in Concert. Voor Metro schrijft hij een column over de gebeurtenissen rond Waylon in Lissabon.

The day after… Ik heb m’n weg naar het perscentrum gelukkig weer weten te vinden – al hink-stap-springend om de spugende Portugese bejaarden te ontwijken. Ja, dat is echt een dingetje hier; een kudde lama’s is er niks bij.

Inmiddels zijn we weer wat bijgekomen van de repetitie van Waylon. Oké, het zag er nog niet geweldig uit op beeld, maar het was slechts een eerste technische repetitie. De reacties van zowel de internationale als onze Nederlandse pers zitten mij echter dwars. Internationaal wordt er geschreven over het racistische karakter van de Nederlandse inzending. Men vindt het ‘not done’ dat de 4 dansers van Waylon allemaal zwart zijn. Het zou overkomen alsof de blanke man, die op een verhoging staat, vereerd wordt door 4 donkere mannen.

Sylvanawannabe’s

Termen als ‘racism’ en ‘blacksploitation’ worden zonder blikken of blozen opgetypt. Ja hoor, de Sylvana-wannabe’s duiken ook op het songfestival op. Onzin allemaal, natuurlijk. Ik durf stellig te beweren dat de Nederlandse delegatie gewoon de beste krump-dansers, want zo heet die stijl, geselecteerd heeft voor de act van Waylon. En ja, deze heren hebben toevallig een kleurtje. So what? Ik zou het als zwarte community eerder als groot compliment opnemen. Mag ik de internationale pers er aan herinneren dat Nederland het eerste land was dat het lef had om een donkere artiest af te vaardigen naar het songfestival (good old Milly Scott in 1966). Was dat ook racisme?

En dan de nationale pers. Het merendeel is nog niet eens in Lissabon en baseert hun oordeel op een clipje van 20 seconden dat op social media circuleerde. En dat is genoeg om de repetitie van Waylon volledig af te branden. Het Nederlandse entertainmentjournaille plaatst de eerste week doorgaans artikelen vanuit Nederland, waarbij de indruk gewekt wordt dat ze al van de partij zijn. De werkelijkheid is echter anders. De zogenaamde fanpers wordt platgebeld door deze professionals voor een verslag van de repetitie. Het liefst zonder bronvermelding. Iets met Gekke Gerritje…

Vol goede moed op naar zaterdag. Dan repeteert Waylon voor de tweede keer. Wat mij betreft spuugt hij zowel de nationale als internationale pers lekker in de bek. Geheel volgens goed Portugees gebruik.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Lisbon Calling: Kritiek Waylon nergens op gebaseerd
Sluiten