Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 19 jan 2016
Leestijd: 4 minuten

Holly Mae Broods nieuwe wereld in Sneekweek

Een opvallende naam debuteert in de sexy thriller Sneekweek, Holly Mae Brood. Niet meer alleen ‘de dochter van’.

Natuurlijk vindt de Amsterdamse Holly Mae Brood („liever Holly Mae dan Holly”) zichzelf helemaal niet alleen maar ‘dochter van’. Trots is ze wel op haar in 2001 overleden vader, muzikant en kunstenaar Herman. Maar ze heeft haar eigen leventje, vol zijwegen. Vijftien (!) jaar lang al danst ze op de HBO-opleiding van Lucia Marthas. Ze zong in Kinderen voor Kinderen, zingt nog altijd graag, acteerde in de musical Ciske de Rat, was vijf afleveringen deelneemster in Holland’s Next Top Model 2014 en onlangs reikte ze in galajurk de beeldjes aan bij de Musical Awards.

Een veelvraat, deze Holly Mae. Maar nu ze met de thriller 2.0 (zie onder) Sneekweek met de filmwereld in aanraking is gekomen, lijkt ze op dat gebied de smaak te pakken te hebben. Met Hart Beat, een Nederlandse High School Musical, is Holly Maes tweede film, waarin ze de überbitch speelt, al in de maak.

Kruipen in maisveld

Sneekweek is allesbehalve High School Musical. Weliswaar stapt Brood als een stoot in bikini filmdoekgroot het beeld binnen, maar we zien haar ook in de nacht in haar eentje in een speedboot op het Sneekermeer ronddobberen en met modder op het lijf in een maisveld kruipen. Welkom in de nieuwe wereld van Holly Mae Brood.

Foto: Dutch FilmWorks

Holly Mae met Ferry Doedens in het Sneekermeer.

„Bizar wel dit debuut, supervet”, geniet ze na. „Ik werd voor de casting gebeld en de volgende dag hoorde ik al dat ik de rol had. Helemaal leuk, ik heb gelijk mijn moeder (Xandra Brood, red.) gebeld. Zij begon te hyperventileren. Ik had al wel acteerlessen gehad, maar kom dat wereldje maar eens in als men nog niet weet wie je bent. Ik werd wat ouder en vroeg me af wat ik met het dansen eigenlijk zou gaan doen. Eigenlijk wil ik heel graag in musicals staan, dat wil ik nog steeds. Film was een soort onbereikbaar iets en dan rol je er opeens in.”

In Sneekweek is ze Lisa, de griet met zonnebril die een switch maakt. „Ja, eerst ben ik het oh my God-meisje, maar dan verander ik wel even in een stoer type. Het filmen was fantastisch. Heel veel in de nacht, water in, water uit. Liggen in het natte gras met een mes in je rug, haha, de rest vertel ik niet.” Ze genoot als debutant ook van cast en crew. „Het voelt nu als een vriendengroep, waarmee we nog eten en misschien zelfs naar de volgende Sneekweek gaan. Iedereen was open en lief en ik werd goed geholpen. Thriller is een moeilijk genre om in beeld te brengen, zeker als hij ook sexy moet zijn. We moesten als echte vrienden overkomen en daarom hebben we als groep veel de tijd gekregen om samen te repeteren.”

Minispeedbootlesje

Zeilen hoefde ze op het Sneekermeer niet („dat vond ik wel prima”), maar in een speedboot varen wel. Lachend: „Ik heb daarvoor een minispeedbootlesje gehad, maar dat vonden ze geloof ik niet zo’n groot succes. Uiteindelijk zat een producent op de bestuurdersstoel en ik half op hem.”

En straks? Het danspodium of de filmset? Holly Mae: „Op dit moment vind ik het acteren wel érg leuk. Opeens rolt het, bijzonder. Ik wil het meer ontdekken en blijf ook op de musicals letten. Maar het voelt wel als iets nieuws dat me aanstaat. Het gaat hard en alle kanten op, dus ik grijp alles maar aan. Oh ja, presenteren vind ik ook leuk, haha.”

Foto: Dutch FilmWorks

Vijf vakantievrienden, vlnr Holly Mae Brood, Jelle de Jong, Carolien Spoor, Yootha Wong-Loi-Sing en Jord Knotter.

Horror met een knipoog

Een moordenaar (of meerdere?) die tijdens de Sneekweek vakantievierende jongeren de stuipen op het lijf jaagt en ze op verschillende verschrikkelijke manieren aan hun einde brengt. Je moet er maar opkomen. Dat deed producent Klaas de Jong (Michiel de Ruyter, Verliefd op Ibiza). In deze Sneekweek, deels gedraaid tijdens de Friese feestweek zelf, draait het om drie jongens en drie meiden die los willen gaan. Als niemand de gigantische villa blijkt te hebben geregeld en er gemaskerde types door de villatuin dwalen, kan de nachtmerrie beginnen. Het duurt even, maar dan is de beer in Sneek ook los. Onder meer Carolien Spoor, Kimberley Klaver, Jelle de Jong, Marly van der Velden, Sanne Langelaar en Frank Lammers hebben een rol.

Genoeg voer voor een horror, zou je zeggen. Maar dat is met deze sexy thriller (want zo noem je Sneekweek) volgens de makers niet het geval. Horror met een knipoog in een oer-Hollandse setting, dat is het wel. Een zogeheten ‘slasher’ met flitsende beelden en beukende beats als opvallende filmmuziek. „Heb je weleens een echte horror gezien?”, vraagt De Jong. „Dan weet je het namelijk wel. Veel enge momenten zijn als grap bedoeld. Je schrikt en daar hoort een glimlach bij.”

Iemand ophangen

De producent vond Sneekweek een lastiger klus dan Michiel de Ruyter. „Dat had het met het genre te maken, waarin we lichtheid en spanning wilden combineren. Maar ook de special effects en moeilijke dingen, daar stond het script bol van. Hang maar eens iemand op aan een mast van een zeilboot, of schiet eens een spijker in iemands hoofd. Het was één grote trukendoos.”

Sneekweek is vanaf donderdag in de bioscoop te zien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.