Redactie Metro
Redactie Metro Entertainment 6 jan 2015

Bioscoopbezoek stabiliseert, meer jongeren naar film

De Nederlandse bioscopen hebben vorig jaar 30,8 miljoen bezoekers ontvangen. De totale recette van de theaters bedroeg 250 miljoen euro. Daarmee zijn de resultaten nagenoeg gelijk aan die van 2013. Ook het marktaandeel van de Nederlandse film bleef stabiel op bijna 21 procent.

Dat maakte voorzitter Hajo Binsbergen van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs dinsdag bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de bioscopen. De bezoekerspiek lag zichtbaar in het eerste en het laatste kwartaal van 2014. Door het WK voetbal en het matige aanbod wisten de bezoekers de bioscopen in de zomer slechter te vinden.

De best bezochte film van het jaar was Gooische Vrouwen 2, waarvoor binnen een maand bijna 1,2 miljoen kaartjes werden verkocht. Op de tweede plaats eindigde The Hobbit 3 (833.000 bezoekers), op de derde plek staat The Hunger Games: Mockingjay 1 (674.000).

Doordat er meer bioscopen openden, daalde de bezettingsgraad van de zalen wel.

De Nederlandse jongeren weten de bioscopen weer te vinden. Het bereik van de bioscoop onder de doelgroep 16 tot 23 jaar steeg van 65 naar 73 procent. Dat betekent dat van deze groep jongeren bijna driekwart het afgelopen jaar minimaal één keer de bioscoop bezocht. Het aandeel van tieners in de bioscoop was de afgelopen jaren teruggelopen.

Volgens Binsbergen komt de stijging door het sterke aanbod ‘young adult’-films, zoals The Hunger Games en The Fault in our Stars.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Bioscoopbezoek stabiliseert, meer jongeren naar film
Sluiten