Schoenmaker, blijf bij je leest.

Veel geklaag over de machinisten van NS. Ze zouden verwend zijn. Ze zouden niet moeten zeuren. Ze zouden eens een weekje lopende bandwerk moeten doen. Er wordt her en der zelfs gesuggereerd dat 1 traject per machinist een strakkere dienstregeling zou geven, en er beter op tijd gereden zal worden.
Ik denk dat het rondje rond de kerk -want daar hebben we het over- iets complexer in elkaar steekt wat betreft gevolgen dan nu in menig krant wordt voorgedragen.
Toen ik 5 jaar geleden iedere dag op de trein kwam te zitten, wist ik amper dat de meeste treinen stroom gebruiken. Laat staan dat ik iets begreep van de complexe dienstregeling en infrastructuur. Ik ben me er in gaan verdiepen. Man! Wat ben ik een respect gaan krijgen voor het feit dat er bijvoorbeeld op 1 traject in 1 uur tijd soms wel z’n 20 treinen rijden! Iedere 3 minuten een trein! Zelfs stoptreinen, intercity’s, internationale treinen en goederentreinen door elkaar! Ik wist dat niet… nooit beseft.
En zo is wat mij betreft ook het rondje rond de kerk. We weten niet hoe dat werkt. We zijn leken. De meeste machinisten maken zich vooral zorgen om de veiligheid. Te vroeg of te laat vertrekken. Na 5 keer hetzelfde stukje Utrecht – Baarn een bordje of sein missen. Een station voorbij rijden. Om van erger -ongelukken – nog maar niet te spreken.
In de vroege ochtenden die ik als conducteur had, reed ik met mijn auto over de A12 naar Utrecht. Bijna iedere dag… toen ik op 1 van die morgens uit de auto stapte, besefte ik dat ik me de hele snelweg niet kon herinneren… puur door routine, en de vermoeidheid van onregelmatigheid. Datzelfde bemerkte ik enkele weken later toen ik ‘s nachts terug reed. En dan zit ik in mijn uppie op een bijna lege snelweg. De machinisten met soms wel 1000 man op een drukke spoorverbinding… het rondje om de kerk is dan misschien ook wel saai voor de machinisten… daar kan ik niet over oordelen. Maar bovenal willen ze u en mij zo veilig mogelijk van A naar B brengen. Laten we niet vergeten dat machinisten verantwoordelijke professionals zijn. En dat is de hoofdreden waar ze voor strijden. Misschien een minimaal verschil in veiligheid berekend op papier, maar u zou maar in die ene crashende trein zitten… ik liever niet.