Techniek maakt openbaar vervoer genadeloos

jaapmarinus 9 jan 2017

Ik ben Jaap. Ik ben een vriendelijke jongeman en reis bijna dagelijks van Ede naar Utrecht of naar Amsterdam voor werk en studie. Het kan zijn dat ik eens naar je geglimlacht heb, dat ik je voor heb laten gaan of dat ik mijn plekje aan je heb afgestaan. Maar ik ben niet perfect. Verre van. Ik ben vaak woest op uitvallende treinen, bellende mensen in de stiltecoupé en ik ben vergeetachtig. Dat laatste is voor jullie niet vervelend, voor mijzelf wel. Daarom laat ik mijn flitsende ov-chipkaart automatisch opladen. So far so good.

Echter, die technische ontwikkelingen maken het mijn vergeetachtige karakter nogal moeilijk. In welke stad staan de poortjes waar? En als ik met Arriva reis, daarna met NS verder ga en afsluit met de Valleilijn en met GVB terugreis naar huis, waar check ik dan in en uit en hoe vaak? Daar gaat het dus wekelijks mis, bovenop de frustratie van uitvallende, bomvolle en vertraagde treinen. (Gelukkig is er de webcare om tegenaan te zeiken, maar dat geeft ook al lang niet meer de voldoening die het deed, Jaap ^AS)

Het ging in de eerste week van januari alweer fout. Ik reisde naar Amersfoort met de Valleilijn vanuit Ede. Inchecken bij de Valleilijn, uitchecken op het perron bij de Valleilijn. NEE DUS. Niet op het perron! Het kán wel, maar dan kom je vast te zitten op het station. Die paaltjes van verschillende maatschappijen vlak naast elkaar zijn blijkbaar alleen bedoeld om over te stappen. Uitchecken doe je bij de poortjes, alleen dan gaan ze open. Ik vind gelukkig iemand achter wie ik aan kan lopen, met de ellebogen omhoog de poortjes door. Ik ben buiten. Nog geen twee dagen later overkomt mij hetzelfde. Op Schiedam Centrum. Opgesloten op het station. Ik was vergeten in te checken (dom dom dom) en hoefde dus niet uit te checken. Nadat ik een zwaar gefrustreerde mevrouw had geholpen een werkend scanapparaat te vinden, kon ik gelukkig het station af komen. Waar gaat dit naartoe? Volgens mij zijn we in een situatie beland waarin techniek mag falen (kapotte incheckpaaltjes, boven- en onderleidingen, wissels), maar de mens bij een fout genadeloos wordt afgestraft. Behalve vanochtend, toen een conducteur mijn wederom vergeten incheck besloot te vergeven. Maar het is de vraag wanneer ook zij vervangen worden door genadeloze robots.