START

Jonge ondernemers vertellen wat hun valkuilen zijn

Jonge ondernemers vertellen wat hun valkuilen zijn

De KvK heeft een meldpunt in het leven geroepen voor ondernemers Foto: Colourbox

Foto van 'Sofie Smulders'

23 NOV 2017

Facturen die maar niet betaald worden, niet weten wat een passend uurtarief is, geen garantie op nieuwe opdrachten en dus misschien wel niet genoeg brood op de plank. Als ondernemer kom je voor flink wat onzekerheden te staan. Metro sprak drie jonge ondernemers over de valkuilen in hun nog korte carrière.

Ben je bewust gaan ondernemen?

Echt ondernemen is niet voor iedereen weggelegd, is vastgoedondernemer Mark (33) van mening. “Je begint met ondernemen als je een plan in je hoofd heb. Ik heb een broertje dood aan mensen die zeggen: ik wil ondernemer worden. Het is meer een gevolg van.” In een eerdere baan ontdekte hij gaten in het werkveld die andere partijen lieten liggen. Hij besloot daar in te springen. Als zelfstandige.

Eva (29) werkt in de film- en televisiewereld en koos er na een tijdje in dienst te zijn geweest weer voor om te ondernemen. Dat kan goed in die branche en ze ziet er wel de voordelen van in. “Je kiest bijvoorbeeld zelf je vrije dagen. Daar kan ik wel van genieten en ik maak me er minder druk om dan in het begin. Het is helemaal niet erg om twee weken geen werk te hebben, maar je moet het wel incalculeren.”

Marinka (27) is eigenaresse van het kleding en sieradenmerk MOOST Wanted. Ze begon al als jonkie met ondernemen, maar had nooit bewust het idee dat ze zelf een bedrijf wilde starten. “Toen ik merkte dat mensen wilden hebben wat ik maakte, ben ik er iets mee gaan doen. Eerst maakte ik de sieraden zelf, ik had de blaren op mijn handen staan.”

Als ondernemer kom je een hoop valkuilen tegen Foto: Colourbox

Welke valkuilen kom jij als ondernemer tegen?

“Ik heb ontdekt dat ik een ontzettende Nederlander ben”, vertelt Mark. “Denken dat je het zelf allemaal wel kan of het even googled. Maar zo werkt het niet. De basiszaken lukken nog wel, maar als je wil groeien merk je dat je te weinig kennis hebt van bijvoorbeeld marketing of accounting. Denk niet: ik knal zelf wel even een brochure in elkaar. Ik zou anderen adviseren vanaf het begin advies te zoeken bij specialisten.

Eva heeft geleerd om niet overal ‘ja’ op te zeggen. “Die onrust: komt het wel goed, heb ik genoeg werk? Soms zeg je iets toe, omdat je denkt: ik moet alles aangrijpen. Terwijl je ook kritisch moet zijn. Is het wel uitdagend genoeg?” Marinka is het daarmee eens, ook vanwege de werkdruk. “Het kan behoorlijk ten koste van jezelf gaan. Op een gegeven moment heb ik bijvoorbeeld het productieproces uitbesteed.”

Ook uitbetaald worden gaat niet altijd van een leien dakje. Zo heeft Eva te maken met een opdrachtgever die keer op keer verzuimt haar facturen te betalen. “Je kunt het facturatieproces uitbesteden. Je staat dan 2 procent af, maar zij regelen alles. Ook herinneringen en aanmaningen. Los van het bedrijf in kwestie heb ik nog nooit problemen gehad met betalingen, daarom blijf ik de facturen toch zelf doen. Al denk ik dat het best een probleem kan worden als dit bedrijf failliet gaat.”

Hoe ga je om met mindere periodes?

Bijvoorbeeld een periode waarin de opdrachten niet bepaald binnenstromen. Eva: “De eerste vier maanden van het jaar had ik weinig zicht op werk. Toen dacht ik wel even: wat nu? Blijkbaar hadden meer mensen in mijn branche een dip. Nu heb ik bijvoorbeeld weer werk tot en met juni. En toch maak ik me dan druk dat ik vier weken nergens voor gebeld ben.”

Mark kwam op een punt dat hij niet meer wist hoe hij verder moest: “Ik wilde iets en mijn kantoor stond er op een bepaalde manier voor, maar dat matchte niet met elkaar. Wil ik het zo houden als het nu is of wil ik verandering. Is het groot genoeg of wil ik groeien? Toen heb ik voor mezelf goed gekeken waar de kansen en waar de gevaren liggen. Ook heb ik specialisten om hulp gevraagd.”

Ook Marinka kent mindere periodes. “Natuurlijk zijn er momenten dat ik het niet meer zie zitten. In het begin heb ik een aanbetaling gedaan naar een leverancier en nooit meer iets gehoord. Of een levering van kleding die er totaal anders uitziet dan je had afgesproken. Dan denk ik weleens: kon ik de deur maar achter me dicht trekken en me niet verantwoordelijk hoeven voelen voor dit alles."

De Kamer van Koophandel in Amsterdam Foto: ANP

Tot slot: welke tips heb je voor beginnende ondernemers?

“Als ik me om me heen kijk, zie ik voornamelijk dat mensen niet weten wat hun waarde is. Ze pakken een prijs, die ze baseren op de concurrentie. Of ze die prijs ook waard zijn, weten ze niet”, aldus Mark. Oftewel: je moet uitkijken dat je jezelf niet te goedkoop verkoopt. “Je wilt heel graag nieuwe klussen hebben, maar je moet ook weer niet te eager zijn.” Eva is het hier volledig mee eens. “Je moet echt leren om je zakelijk op te stellen. Niet wachten totdat de opdrachtgever een prijs noemt en zeggen: ja, dat is wel goed zo. Noem zelf je dagprijs en zet hoog in. Ik ben daar wel harder in geworden.”

Acquisitie doen is ook een van de zaken die bij ondernemen hoort. Eva raadt andere ondernemers aan om in ieder geval een eigen website op te zetten. “Je ziet of je site een beetje bekeken wordt, of mensen zoeken naar je contactgegevens.” En: “Een boekhouder is een must.”

“Waar ik heel erg op vastliep”, vertelt Marinka, “is het continu vergelijken met anderen. Hoe doen zij het? Van de buitenkant lijkt het allemaal heel mooi, maar je hebt geen idee hoe het er echt uitziet. Ik zou zeggen: blijf bij jezelf, ken je eigen krachten en weet dat iedereen valkuilen en tegenslagen kent. Die maken je ook sterker als ondernemer.” Iets anders dat ze iedere startende ondernemer zou aanraden, is een businesscoach. “Zij heeft mij laten inzien waar mijn eigen kracht ligt en mijn valkuilen en hoe hier mee om te gaan. Tevens is het heel fijn om eens in de maand iemand om raad te vragen die er ervaring mee heeft, iemand uit jouw branche.”


‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

‘Goede manager geeft millennials ruggensteun’

Thijs Launspach geeft in zijn nieuwe boek tips aan leidinggevenden die willen voorkomen dat ze millennials kwijtraken aan een andere baan of aan een burn-out. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

15 SEP 2019

Leidinggeven aan millennials vergt een andere aanpak dan aan oudere generaties, zegt psycholoog Thijs Launspach.

Thijs Launspach (31) merkte dat veel leidinggevenden met de handen in het haar zitten. „Ze zien een generatie die hard werkt en ambitieus is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaarder is voor stress en burn-outs”, zegt de psycholoog en schrijver. Regelmatig vroegen managers hem hoe ze eraan kunnen bijdragen dat millennials, geboren tussen 1980 en 2000, eerder aan de bel trekken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat millennials hun werk leuk blijven vinden en niet na een half jaar plotseling besluiten geiten te gaan hoeden in Guatemala.

Launspach besloot het boek Werken met millennials te schrijven, dat dient als een soort ‘handleiding’ voor werkgevers en managers. Want hoewel stress vooral je eigen verantwoordelijkheid is, zegt hij, zijn er wel degelijk dingen die leidinggevenden en managers kunnen doen om ervoor te zorgen dat millennials niet opbranden.


Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op 't werk liever niet over psychisch probleem

Praat op het werk liever niet over psychisch probleem. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

3 SEP 2019

Vertel je over je psychische klachten op de werkvloer, dan werkt dat meestal niet in je voordeel.

Anita Hubner (45) was 21 toen ze haar eerste psychose kreeg. Tijdens een bezoek aan de psychiater kreeg ze te horen dat ze maar beter kon stoppen met haar studie Psychologie. Onzin, vond Hubner. Ze zette alles op alles en maakte de opleiding af.

Hubner heeft een bipolaire stoornis; een stemmingsstoornis waarbij je je de ene keer heel vrolijk voelt en een andere keer juist down. Toen ze op zoek ging naar haar eerste baan, speelde ze bewust open kaart. „Ik wilde aan de slag bij een tbs-kliniek en heb aangegeven dat ik een bijzondere levenservaring had. Ik vertelde dat omdat ik dacht dat het weleens in mijn voordeel zou kunnen werken. Ik ben toch een ervaringsdeskundige.”


Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Welk mkb-bedrijf wint de KVK Innovatie Top 100?

Groasis, de winnaar van vorig jaar. / Dennis Dekker | Mediamagneet

In samenwerking met de Kamer van Koophandel

29 AUG 2019

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) strijden voor de veertiende keer om een felbegeerde bovenste plek in de KVK Innovatie Top 100. Met die mooie lijst wil initiatiefnemer Kamer van Koophandel laten zien waar we in ons land goed in zijn: innoveren!

Op woensdag 25 september worden in de Amsterdome in Amsterdam twee winnaars bekendgemaakt. Deze jurywinnaar en publiekswinnaar zullen de opvolgers zijn van de ondernemingen Groasis (met de Growboxx, een intelligente emmer voor arme boeren) en weMaron (met de slimme chatbot Bob de Bot).

‘Mkb verdient podium’


We verdenken collega's regelmatig van spijbelen

Spijbelende collega's vinden we maar niks / Pexels

Foto van 'Metro'

23 JUL 2019

Erg collegiaal is het misschien niet, maar we verdenken onze collega's er regelmatig van dat ze spijbelen. Van alle werkende Nederlanders verdenkt 41 procent collega's ervan dat ze wel eens een dagje zonder geldige reden afwezig zijn.

Achterdochtige mannen

Vooral mannen zijn flink achterdochtig, 46 procent van hen denkt dat collega's af en toe er tussenuit knijpen. Onder vrouwen is dat slechts 34 procent, blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Er werden 1108 Nederlanders in loondienst gevraagd.


'We moeten met z'n allen efficiënter gaan werken'

Volgens hoogleraar Paul de Beer moeten we met z'n allen efficiënter gaan werken. / Pexels

Foto van 'Merel Driessen'

17 JUL 2019

Door alle verhalen over burnouts en een hoge werkdruk, lijkt het misschien alsof we af en toe bijna té productief op ons werk zijn. Maar de cijfers zeggen iets anders: onze arbeidsproductiviteit groeit al jaren niet meer zo hard als voor de eeuwwisseling. Werken we dan toch niet hard genoeg?

In 2016 was er voor het eerst sinds vijftig jaar sprake van een daling van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Een historische doorbraak, meldt De Volkskrant woensdagochtend. Dat we minder productief zijn met z’n allen, is niets nieuws voor economen. De groei van de arbeidsproductiviteit neemt al sinds de eeuwwisseling af. „Maar dat het daadwerkelijk omlaag ging, vind ik een verrassing”, vertelt Paul de Beer, bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam.

Minder arbeidsproductief, betekent dat ook dat Nederlanders minder hard zijn gaan werken en lui zijn geworden? Nee, vertelt De Beer. „Het gaat vooral om hoe efficiënt we werken.” Hij legt uit dat als hij een hele dag vergadert heeft, hij daarna het gevoel heeft een hele zware dag te hebben gehad. „Maar ik heb dan geen artikel kunnen schrijven en geen onderzoek kunnen doen.”


‘Werkvakantie helpt je groeien’

FOTO: C. LOVEUR

Foto van 'Claartje Vogel'

15 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: workation.

Werken op vakantie, wie wil dat nou? „Steeds meer mensen, vooral drukke ondernemers”, vertelt de Bredase Claimy Anthonissen (26). Met haar bedrijf The Souk Department organiseert zij sinds februari 2018 workations. En die zijn populair.

De term workation of werkvakantie heeft eigenlijk twee betekenissen. De eerste is een reis waarbij je gewoon doorwerkt. Je gaat naar een ander land en doet overdag (af en toe) je normale werk.


Topinkomens stijgen rap, cao-lonen bijven achter

Paul Polman van Unilever verdiende met 11,7 miljoen 283 (!) keer zoveel als de gemiddelde werknemer. /ANP

Foto van 'Elselotte Smink'

13 JUL 2019

In 2018 zagen bestuursvoorzitters zo’n 7,2 procent meer geld op hun loonstrookjes dan in het jaar daarvoor. In totaal verdienden deze topinkomens 1,83 miljoen euro meer.

De cao-lonen stegen in dezelfde periode daarentegen slechts met 2,1 procent. Dit grote verschil blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar 117 Nederlandse bedrijven en instellingen. Vooral multinationals gingen er qua inkomens flink op vooruit.

Salaris en bonussen


Likeability of5

Zoek je vakantiewerk? Word sprookjesprins(es)!

Foto: Althreya Photography and Art

Foto van 'Claartje Vogel'

8 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: sprookjesachtig vakantiewerk.

Wie op zoek is naar een echt bijzondere vakantiebaan, kan misschien wel terecht bij Chayenne de Theije (22) en Kayleigh Tofield (26). Met hun bedrijf Er was eens een feestje organiseren de Zeeuwse ondernemers kinderfeestjes, meet-and-greets en fotoshoots met sprookjesfiguren. Bij hen word je dus prinses.

De Theije en Tofield hebben beiden een theateropleiding gevolgd en gingen wel eens verkleed naar fantasy-conventies. Hun bedrijf begon in 2015 als bijbaan, toen kennissen vroegen of ze ook verkleed naar kinderfeestjes konden komen. Er kwamen steeds meer boekingen bij en binnen een paar jaar groeide het uit tot een serieuze business. „Het is een sport om de mooiste kostuums te regelen en de perfecte karakters neer te zetten”, vertelt De Theije. „Er zijn snel meer sprookjesfiguren bij gekomen, zoals Doornroosje en Sneeuwwitje.”


love
user_6087bd47a3541f39dcd346cf7ffa39d9b29fcb6f_avatar

Begroet jij collega's met een hand, kus of een boks?

Foto van 'Claartje Vogel'

1 JUL 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: ongemakkelijke begroetingen op het werk.

„Ik ben al een paar keer expres te laat gekomen voor de gemeenteraad, omdat ik geen zin heb om 73 gemeenteraadsleden te kussen.” Dit vertelde de Franse burgemeester Aude Picard Wolff van Morette aan de krant Le Dauphiné Libéré. Nee, die vergadering vond niet toevallig altijd plaats op 1 januari. Terwijl we in Nederland op het werk meestal ‘goedemorgen’ roepen, kussen collega’s in bepaalde delen van Frankrijk en Wallonië elkaar dagelijks.

In veel culturen is elke dag zoenen en handen schudden met collega’s heel normaal, vertelt auteur Frank van Marwijk van het boek Lichaamstaal. „In delen van Zwitserland, Frankrijk of Italië is het collegiaal om elkaar ’s ochtends te zoenen”, vertelt hij. „Dat vinden wij gek, want in Nederland benadrukt het juist afstand. Bij ons geef je iemand een hand als je hem nog niet kent en een zoen als je elkaar wel kent maar lang niet gezien hebt of feliciteert. Je partner geef je waarschijnlijk wel een kus als hij of zij thuiskomt, maar met collega’s doe je dat niet.”


Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

Horecabanen waarbij je het zelf voor het zeggen hebt

In samenwerking met Hospitality Heroes

26 JUN 2019

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het bestaat. Werken in de horeca waarbij je zelf het aantal uren bepaalt; waarbij je ook nog van locatie naar locatie kunt hoppen en saaiheid dus ver weg is. En kwaliteit wordt beloond…

Opleiden tot horecaheld

Hospitality Heroes biedt al dat moois. Dit uitzendbureau staat al langere tijd voor kwaliteitshorecapersoneel en dat betekent dat er wel iets van je wordt verwacht als je eenmaal ‘binnen’ bent. Hospitality Heroes leidt je namelijk eerst op. Tot horecaheld, vandaar de naam. „Het horecavak is nu eenmaal een prachtig vak dat helden nodig heeft”, zo vindt de organisatie.


‘Iedereen kan een mentor gebruiken’

Foto van 'Claartje Vogel'

24 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: eigenlijk kan iedereen wel een mentor gebruiken, want er is altijd iemand van wie je iets kunt leren. Of je net afgestudeerd bent of juist bijna met pensioen gaat. Een mentor is je gids, adviseur en soms zelfs een vriend. En vaak kun jij hem of haar ook nog iets leren, vertellen mentoren en hun protegés.

De vriendschap is echt een cadeautje’


Werkplezier heel anders voor werkgever en werknemer

Foto ter illustratie. Bron: Unsplash

Foto van 'Cerise van Vliet'

24 JUN 2019

Wil jij liever leuke collega’s, een lekker muziekje op de werkvloer en misschien wel een kantoorhond of juist een kekke smartphone, dikke leaseauto en meer salaris? Werkgevers denken het laatste, maar werknemers gaan voor optie één.

Dat blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek, dat Tempo-Team deed. Werknemers vinden de verbinding met hun collega’s heel belangrijk. Ze willen samen lachen, samen succes vieren, samen lunchen, maar ook samen balen. Van hun leidinggevende willen ze waardering en betrokkenheid. Werkgevers denken juist conservatief. Zij denken dat werknemers staan te popelen voor de nieuwste telefoon en een dure auto.

Nu op de arbeidsmarkt een enorme krapte is, zouden werkgevers zich volgens het onderzoek dus om andere dingen druk moeten maken. Zo kunnen ze talent aantrekken en stress voorkomen.


Zzp'er? Dan moet je minstens 16 euro verdienen

Sommige zzp'ers verdienen minder dan 10 euro per uur. Afbeelding ter illustratie. /ANP

Foto van 'Metro'

21 JUN 2019

Het kabinet is al lang op zoek naar een manier om de grote groep schijnzelfstandigen bescherming te bieden. En daar is een nieuwe stap voor gezet.

Er komt namelijk een minimumtarief: zelfstandigen in Nederland mogen niet minder dan 16 euro per uur betaald krijgen.

Minder dan een tientje


Overgekwalificeerd? Zo los je dat op!

Foto van 'Claartje Vogel'

17 JUN 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Overgekwalificeerd zijn, slappe smoes of een terecht punt van zorg?

Afgewezen worden omdat je te weinig ervaring hebt is vervelend, maar omgekeerd kan het ook: je wordt niet aangenomen, omdat je ’overgekwalificeerd’ bent. Een vage kritiek, vinden sollicitanten. Een veelgelezen stelling op social media: „Overgekwalificeerd is een mooi woord voor ’te duur’.”

Is dat zo? Overgekwalificeerd betekent dat je te veel ervaring hebt of hoger opgeleid dan nodig voor een baan. „Dat hoeft geen probleem te zijn”, vertelt Florentine de Beer, regional manager bij recruitmentbureau Hays. Een aantal jaar geleden zag ze juist dat veel pas afgestudeerden ’onder hun niveau’ begonnen. „Voor startersfuncties vroegen bedrijven al twee jaar ervaring. Daarom begonnen starters vaak een stap lager, om later door te groeien.”


Twittertopman: Elon Musk is een gevaarlijk rolmodel

We zijn toe aan een gezondere relatie met onze telefoon / Pexels

Foto van 'Ingelise de Vries'

13 JUN 2019

Niet teveel werken, regelmatig pauzes nemen en heel veel lachen. Twittertopman Bruce Daisley geeft les over de werkvloer.

In een tijd waar we veel van ons op zoek zijn naar geluk, is het belangrijk om ook je baan eens onder de loep te nemen. Geluk op de werkvloer zit ‘m misschien wel in hele andere dingen dan je in eerste instantie denkt. Bruce Daisley is vicepresident van Twitter, een bestellende auteur en mag zich inmiddels wel expert op het gebied van werkgeluk noemen.

Vaker pauze nemen


Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Amsterdamse 50-plussers vol ambitie voor een baan

Erkal (rechts) en Larry staan te popelen om te beginnen aan een nieuwe baan. / Henk Seppen | Orange Pictures

In samenwerking met gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam

6 JUN 2019

50-plussers zijn aantrekkelijke werknemers voor Amsterdam, want 5.600 Amsterdammers met een schat aan werkervaring zijn vol energie en ambitie om aan de slag te gaan. Dat geldt zeker voor Erkal en Larry.

Van de 150.000 Amsterdammers tussen de 50 en 64 jaar, zijn er 5600 actief op zoek naar een baan. Dit cijfer, van eind vorig jaar, betekent zo’n 190.000 jaar aan werkervaring. Dat is eeuwig zonde, zo vinden de gemeente Amsterdam en Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Daarom is de campagne Ontdek de 50PLUS in het leven geroepen. Hierin worden de aangeboren talenten van de 50-plussers onder de aandacht gebracht en hun geboortejaar als kwaliteitsstempel aangemerkt.

Enthousiaste 'jonge ouderen'


Werk jij liever mét of zónder manager?

Foto van 'Claartje Vogel'

27 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: Nederlandse bedrijven experimenteren al jaren met zelfsturing. Werkt dat nou eigenlijk echt, werken zonder managers?

Supermarktmanagers zijn schaars, blijkt uit analyse van vacaturesite Indeed. Twee derde van de vacatures van Nederlandse supermarkten staat al meer dan twee maanden open.

Ook in Amerika heerst een personeelstekort. Mede daarom experimenteert supermarktketen Walmart met minder winkelmanagers in 75 vestigingen. Het bedrijf wil zo kosten besparen en tegelijkertijd aantrekkelijker worden als werkgever. De overgebleven leidinggevenden krijgen meer verantwoordelijkheid en meer salaris. Ook de rest van het personeel gaat erop vooruit. Zij krijgen meer training en waardering voor hun werk, belooft de supermarktketen.


Weinig ervaring? Zo pak je toch die droombaan!

Foto van 'Claartje Vogel'

20 MEI 2019

Elke maandag helpt Metro je carrière op weg met verhalen over de arbeidsmarkt. Vandaag: werk vinden zonder werkervaring.

„Ik wil gewoon een kans om verder te groeien”, zegt Arie Alderliesten. Hij is al een tijdje aan het solliciteren, maar telkens krijgt hij hetzelfde bericht: afgewezen. Want hij heeft te weinig ervaring.

Alderliesten heeft het op zich naar zijn zin bij zijn huidige werkgever, maar hij wil nog meer uitdaging en verantwoordelijkheid. Dus solliciteert hij naar banen als beleids- en projectmedewerker bij grote organisaties, zoals gemeenten. Hij heeft wel de juiste diploma’s, maar nog nooit zo’n baan gehad. „Werkgevers vragen drie tot vijf jaar ervaring in eenzelfde soort functie”, vertelt hij. „Mijn vraag is dan: denk je echt dat iemand die al jaren zo’n functie vervult, op zoek is naar dezelfde baan? Die medewerkers willen volgens mij juist een functie die uitdagender is.”


‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Camera video‘Schades van de aardbevingen snel afhandelen’

Wiona gaat voor de beste hulp voor alle mensen in het aardbevingsgebied.

In samenwerking met Olympia Nederland

20 MEI 2019

Wiona is Managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen via Olympia. Zij vertelt over de voldoening die ze haalt uit het helpen van mensen in het aardbevingsgebied.

Werk van betekenis doen, dat geldt absoluut voor Wiona (38). „Mijn werk is geweldig. Ik kan het niet anders zeggen. Elke dag ga ik met een lach naar mijn werk en kom ik met een lach weer thuis.” Sinds een half jaar werkt de vrolijke Wiona via Olympia als managementassistente bij NIVRE Calamiteiten & Projecten in Groningen. „Iedereen heeft wel gehoord van de aardbevingen in Groningen en de schade die vele duizenden huizen hebben opgelopen. Wij doen elke dag weer ons uiterste best om mensen in het aardbevingsgebied die schade melden, op een juiste, nette en snelle manier van dienst te zijn. Het is al vervelend genoeg dat ze schade hebben aan hun huis. Wij kunnen ze helpen door zo snel mogelijk schade-experts naar de woning te sturen, zodat de schadevergoeding kan worden afgehandeld. Zo krijgen de bewoners waar ze recht op hebben.”

Spin in het web