Erik Jonk
Erik Jonk Televisie 24 sep 2020
Leestijd: 8 minuten

KLEM is terug: ‘Wat voor de serie wordt geschreven, gebeurt later in het echt’

Fans hebben er twee jaar op moeten wachten, maar de serie KLEM is vanavond terug op de buis. Metro spreekt Barry Atsma en Georgina Verbaan.

Dat de drama/thrillerserie KLEM van BNNVARA terug is, betekent voor de fans – dat waren er standaard meer dan 1 miljoen per aflevering – goed en tegelijkertijd slecht nieuws. We gaan namelijk het einde van de reeks beleven en daar moeten we het mee doen. Hoewel, net als Penoza kan er altijd nog een ‘finalefilm’ gemaakt worden natuurlijk. Of, zoals Netflix het met Undercover doet, een film draaien over de tijd dat Ferry Bouman nog niet die Pablo Escobar van het zuiden was. We gissen trouwens maar wat, er is totaal geen sprake van.

Gewild of ongewild, maar toch weer…

Waar na de series in 2017 en 2018 wel sprake van is, is dat belastingman Hugo Warmond (Barry Atsma) na een oneervol ontslag zijn leventje zonder zijn oude rol heeft opgepakt. De vader, weduwnaar en lid van een zangkoor zou staatssecretaris worden, maar een fiscaal adviesbureau met bijzonder weinig klanten is de realiteit. Omdat hun dochters hartsvriendinnen zijn, raakte hij totaal verstrikt in de fratsen van de vrijgelaten crimineel Marius (Jacob Derwig). Die houdt tegen zijn Kitty (Georgina Verbaan) maar vol dat hij zijn leven betert, maar ja… Je raadt het al: Hugo en Marius belanden gewild of ongewild toch weer in de criminaliteit.

Hoffman en Acda nieuw in KLEM

Nieuw in laatste tien afleveringen is Thom Hoffman als Maurice Samuels, een witwasser en belastingfraudeur van formaat. Hoe Hugo het voor elkaar krijgt is amper meer te bevatten, maar juist Maurice is een van zijn weinige klanten. En dan is er ook Thomas Acda, een op het eerste oog vriendelijke eigenaar van een vervoersbedrijf, maar een slechterik en naaier eerste klas. Eén keer raden wie met een baantje bij deze ondernemer zijn leven op de rails wil krijgen. Marius dus. Laten we het erop houden, dat dat geen gelukkige keuze is.

Een foto van Thom Hoffman
Een van de nieuwelingen in KLEM, Thom Hoffman. Foto: BNNVARA

Metro zag aflevering 1, die vanavond op NPO 1 te zien is. Wat we kunnen verklappen: om de 5 minuten denk je ‘nééééé… niet weer’. De kijker zal wederom klem komen te zitten tussen ellende, nog meer ellende en soms een vleugje humor. Grotendeels wordt dat veroorzaakt door die slimme goedzak Hugo Warmond natuurlijk. Je gunt hem van alles, maar wat gaat er veel mis. Nu biedt de FIOD (met de ook nieuwe Merol Polat) hem een deal aan om te rehabiliteren. Die is niet zonder risico’s, maar Hugo grijpt de laatste strohalm. Alles in die deal draait om zijn frauderende cliënt Maurice Samuels. Hebben we daarmee te veel verraden? Nou nee, eigenlijk begint het laatste seizoen nu pas.

Een foto van Barry Atsma als Hugo Warmond in KLEM
Barry Atsma als Hugo Warmond in KLEM. Foto: BNNVARA

‘Huuuug, wat heb je nou weer gedaan?!’

KLEM is een hele leuk reis geworden”, zegt Barry Atsma, die aan Metro meteen ook toegeeft dat de serie en zijn personage veel hebben gedaan met zijn bekendheid op straat. In hoeveel moois hij ook al had gespeeld. „Na het maken heb je heus het gevoel dat dit wel eens een succes zou kunnen worden, zeker door het script van Frank Ketelaar, het brein achter dit alles. Maar dat dit het werd… Dat iedereen het spannend vindt en dat er als ik sta te tanken wordt geschreeuwd van ‘Hey Huuuug, wat heb je nou weer gedaan man?!’, nee, dat kun je niet verwachten. Ik word veel meer aangesproken dan anders, vooral op de inhoud. Anders is het alleen wel eens iets als ‘hey, ik kén jou’.”

De onwaarschijnlijke tegenstellingen die voor KLEM zijn gecreëerd, vormen de belangrijkste pijlers van het succes. Atsma: „Dat heeft Frank goed bedacht. Je ziet normale mensen met hele gewone drijfveren, maar die komen in extreme situaties terecht. Tegen wil en dank. Marius is maar eigenlijk gewoon ook maar een vader die zijn kind wil beschermen. Die motivatie snapt de kijker heel erg. Dat maakt van hem een gewone man, maar ondertussen is het een ongelooflijke crimineel.”

Parka-jas en brilletje poetsen

Hoewel het al even geleden was en Atsma alweer tal van andere rollen op zich had genomen, zat hij snel in de Hugo Warmond-modus. „Ja, heeeeel snel. Door het script, dat toch weer een paar tandjes spannender is geworden dan de vorige keren. En door de jas en het brilletje, dan ben ik meteen Hugo. Er was nog discussie of ik die eeuwige jas weer moest dragen, maar ik heb gezegd: dat móet. Parka-jas, brilletje poetsen, tas onder de snelbinders… dan ben ik er weer.”

Een foto van Jacob Derwig In KLEM
Jacob Derwig als Marius. Foto: BNNVARA

De opnames van de derde KLEM waren op 9 maart klaar, net voor Nederland grotendeels op (corona)slot ging. Atsma: „We zaten op Malta, toen het vooral in Noord-Italië heel erg werd. Raar en eng, maar we hebben geluk gehad.” Zelf was hij een van de weinige acteurs die niet lang hoefde thuis te zitten, want in Duitsland – waarvoor hij geboekt stond – ging de acteerknop wat sneller van het slot dan hier. „In Duitsland werden de zaken serieus aangepakt, maar het kon. Ik heb veel in quarantaine, in de bekende bubbel gezeten. Nu ga ik ook weer in Duitsland draaien en deze week word ik al twee keer getest. Maar ik ben door corona heus wel een tijdje vrij geweest hoor. Dat vond ik niet erg. Met de kids heb ik alle klassiekers gekeken, van Miss Doubtfire tot ET en Top Gun. Bovendien ben ik twee eigen projecten gaan ontwikkelen. En nee, daar ga ik verder niks over zeggen, haha.”

Prachtige innemende lul

Dat Thom Hoffman en Thomas Acda de KLEM-gelederen kwamen versterken, daar was Atsma bepaald niet rouwig om. „Integendeel. Ik heb vooral met Thom te maken gehad. Hij brengt een heerlijke vileine laag in de serie, een feestje om met hem te werken. En Thomas? Ja, Thomas. Die zet een prachtige innemende lul neer die veel gevaarlijker is dan je zou denken.”

Terug naar Frank Ketelaar, want over hem is Atsma razend enthousiast. „Hoe hij het doet weet ik niet, maar als hij iets schrijft gebeurt het later vaak in het echt. De aanslag voor een huis in Amsterdam-Zuid vorig jaar bijvoorbeeld, waarbij criminelen werden geliquideerd, dat is gewoon aflevering 1 van het eerste seizoen van KLEM. En zo gebeurt het vaker, op allerlei plekken in Amsterdam. Misschien moet Frank dingen maar niet meer opschrijven, dan gebeurt het tenminste niet.” Met een glimlach: „Corona de wereld uit, dat zou hij eens moeten opschrijven.”

Met KLEM gewoon weer iets gaafs gemaakt

We gaat het slot van KLEM vanaf vanavond dus zien. Zal Hugo het overleven? Atsma zegt daar natuurlijk niets over. „Daarvoor moet je maar gaan kijken. Er gaat heus wel iemand dood. Maar hoe… Zonder gekheid, we hebben gewoon weer iets gaafs gemaakt. Dit is ook een pleidooi voor scriptontwikkeling in Nederland, wat dat gebeurt te magertjes vind ik. Er wordt hier heel snel geproduceerd. Er wordt een pitch gemaakt en als er een zender aan boord stapt, worden er vaak tien afleveringen in drie maanden geproduceerd. Dat levert niet het beste resultaat op. Ik vind het mooie aan Frank Ketelaar als scriptschrijver en Robert Kievit van BNNVARA, dat zij een jaar investeren in goed ontwikkelen en schrijven. Zij denken alles door, zorgen ervoor dat het helemaal goed is en beginnen dan pas met filmen. Daarom vind ik KLEM plezierig om te doen en ben ik er trots op. Zonder arrogant te worden: de serie wordt gevreten omdat er tijd en energie in gestoken is. Het kan je smaak niet zijn, maar het zit heel goed in elkaar. Ik beloof je: er komt langzamerhand een venijn in Hugo die je nog niet kent.”

Van de vrachtwagen gevallen

Dan schuift Georgina Verbaan ook nog even aan. Ook deze gelouterde actrice heeft weer van KLEM genoten. Over Kitty, de vrouw van crimineel Marius, wil ze natuurlijk niet te veel zeggen: „Wel dat ze samen in relatietherapie zitten en dat dat niét helemaal lekker gaat. Kitty is verder veel bezig met haar dochter. Die zit nu in groep 8 en is niet blij met de stomme rol die zij voor de eindejaarsmusical krijgt toebedeeld. Bovendien heeft Kitty een soort side-husseltje, make up-party’s. Zij neemt het inmiddels allemaal niet zo nauw meer met van alles, dus daar zitten wel wat van de vrachtwagen gevallen toestanden en nepmerken bij.”

Een foto van Georgina Verbaan als Kitty
Georgina Verbaan als Kitty. Foto: BNNVARA

Stoppen met KLEM als het nog leuk is

„Kitty is heerlijk om te spelen”, geeft Verbaan volmondig toe. „Met haar platte Amsterdams had ik haar snel weer te pakken.” Ook zij benoemt meteen het script: „Toen ik het had gelezen, dacht ik meteen ‘oh ja, daar gaan we weer. Dat zijn ze!’. Frank Ketelaar weet precies wat hij wil een heeft een echte Frank-touch. Dat heeft hij met meer films en series bewezen (zoals onder meer Bloed, Zweet & Tranen, Publieke Werken en Overspel, red.). Heel knap.”

Georgina Verbaan gaat KLEM missen, maar ergens vindt ze dit ‘ook wel weer goed’. „Ik ga vooral heel erg alle mensen missen. Barry, Jacob, ik heb het geweldig gevonden. Aan de andere kant is een rol op een gegeven moment ook wel weer gespeeld. Je moet stoppen als het nog leuk is.”

De afsluitende reeks van KLEM is elke donderdag te zien bij BNNVARA, 21.35 uur op NPO 1.

Lees ook: All Stars het voetbalveld weer op: ‘Alles wat je verwacht, loopt anders’

Lees ook: Jelka van Houten over Niks Te Melden, een hilarische serie over eh… niks

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.