Redactie Metro
Redactie Metro Reizen 26 feb 2024
Leestijd: 2 minuten

Pas op met reisaanbiedingen: ‘Kloppen vaak niet’

Reisorganisaties proberen nog steeds klanten te lokken met misleidende aanbiedingen. Dat constateert de Consumentenbond na nieuw onderzoek. De bond dreigt nu ook met juridische stappen. Volgens de belangenorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat de prijs tijdens het boeken verandert. „Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie.”

Onderzoekers van de bond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Twee derde van de onderzochte aanbiedingen bleek niet te kloppen, aldus de bond. Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen.

Begin vorig jaar kwam de Consumentenbond al tot vergelijkbare conclusies, waarna reisaanbieders beterschap beloofden. „Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend”, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

Wet- en regelgeving

Reiskoepel ANVR benadrukt dat reisondernemingen zich aan wet- en regelgeving moeten houden en aan de reclamecode reisaanbiedingen. Daarin staan de afspraken opgenomen voor reisreclames. „Het afgelopen jaar is toezichthouder ACM gekomen met geheel nieuwe inzichten over prijstransparantie, overigens niet zozeer op basis van veranderde wetgeving. Het gaat daarbij om inclusieve prijzen, inclusief kosten per boeking en lokale belastingen. ANVR adviseert haar leden deze nieuwe inzichten te volgen en is inmiddels begonnen met een herziening van de reclamecode om deze hierop aan te passen”, reageert een woordvoerster.

De ANVR heeft er volgens haar begrip voor dat de aanpassingen reisbedrijven „enige tijd kost om voor elkaar te krijgen”.

Brief

De Consumentenbond vindt de houding van de reisaanbieders evenwel te slap. De bond heeft ze een brief gestuurd en geeft de partijen daarin nog twee weken de tijd om verbetering te tonen. Doen ze dat niet dan overweegt de bond om dagvaardingen uit te sturen. „De maat is vol.” De bond heeft het onderzoek ook gedeeld met de ACM met het verzoek om te handhaven.

Vorig jaar was er ook al een rechtszaak naar aanleiding van de constateringen van de Consumentenbond. Prijsvrij en D-Reizen hadden de bond aangeklaagd omdat ze wilden dat de organisatie een artikel zou rectificeren. In oktober vorig jaar bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de bond een eerdere publicatie over misleidende aanbiedingen niet hoefde aan te passen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

ANP

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties