Commerciële redactie
Commerciële redactie Gesponsord 10 okt 2022
Leestijd: 4 minuten

Waarom before- en after-foto’s anderen demotiveren: Abbey Hoes laat zien hoe het anders kan

Hup, weer een paar before- en after-foto’s op je ‘Insta’. Gaaf toch, om te laten zien hoe lekker je bezig bent. Maar ho, wacht… Zo werkt het helaas niet. Waar het jou misschien weer een zetje in de goede richting geeft om er op los te gaan sporten, raakt de meerderheid van de Nederlanders er juist eerder door gedemotiveerd.

Dit blijkt uit onderzoek van ASICS. Samen met Abbey Hoes wil het sportmerk daarom op World Mental Health Day de focus leggen op kracht van lichaamsbeweging op de mind.

Ter ere van het onderzoek lanceert ASICS een nieuwe campagne, Dramatic Transformation. Het sportmerk wil hiermee de discussie aanwakkeren van enkel bewegen om fysieke veranderingen voor elkaar te krijgen. Het gezicht van de campagne is de succesvolle actrice en zangeres Abbey Hoes (Netflixs-serie Dirty Lines, gouden film Costa!). Hoes is zelf op Instagram overigens nooit te beroerd om met enige zelfspot juist het tegenovergestelde van perfectie te laten zien.

Onderzoek before- en after-foto’s

ASICS verrichtte in september ter ere van World Mental Health Day onafhankelijk onderzoek onder ruim 5.300 mensen van 17 jaar en ouder. De respondenten kwamen uit Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Zweden. De cijfers zijn op zijn zachts gezegd niet mals, want 68 procent van onze landgenoten gelooft dat de obsessie van de maatschappij met het perfecte lichaamsbeeld onze geestelijke gezondheid schaadt. Een nog hoger percentage, 70 procent, raakt gedemotiveerd om zelf te gaan sporten na het zien van fysieke before- en after-foto’s. 34 procent van de Nederlanders voelt zich onzeker na het zien van diezelfde beelden.

Before…

 

Op social media ontstaat steeds meer een beweging voor het zogeheten Insta-reality. Toch blijft voor velen de druk bestaan om het perfecte plaatje te delen. Van squatten in de gym tot de eindsprint na een energieke run, fysieke transformatie- en prestatie foto’s vullen dagelijks onze tijdlijn. Ondanks dat jij je wellicht wel zelfverzekerd voelt na zo’n flitsende fotoserie voor de spiegel vol met het spreekwoordelijke bloed en zweet, maar zonder de tranen, toont het onderzoek aan dat het delen van deze beelden juist niet bij bijdraagt aan de mentale gezondheid van anderen.

#DramaticTransformation

Bijna de helft van de Nederlanders vindt zelfs dat het delen van dit soort before- en after-beelden verboden zou moeten worden. Of die wens ooit een kans van slagen heeft, is natuurlijk maar de vraag. Met de hashtag #DramaticTransformation wil ASICS zoals eerder vermeld in elk geval de discussie aanzwengelen over het delen van before- en after-foto’s in combinatie met social media voor enkel fysieke veranderingen, in plaats van de positieve effecten op onze mind.

Door de nu gestarte campagne wil Abbey Hoes de focus (ver)leggen op de kracht van lichaamsbeweging op je mind. Dat je je na een workout vaak een stuk beter voelt is ook geen toeval. Het onderzoek laat namelijk zien dat van regelmatig sporten de mentale gezondheid opknapt. Het verhoogt het humeur, verbetert de slaap, helpt stress te verminderen en kan ook de kans op een depressie verkleinen. Na een dag achter je laptop toch nog even een workout doen, lijkt zo meer voor- dan nadelen te hebben.

Abbey after…

 

Focus van sporten op je mind

De cultuur van de before- en after-foto’s weerhoudt mensen er (tot nu toe) van om in beweging te komen. ASICS en Abbey Hoes willen daar verandering in brengen. Op bovenstaande beelden van fotografe Sophie Harris-Taylor is Hoes te zien voor en na een workout. Er is weliswaar geen drastische fysieke verandering te zien, maar ASICS wil duidelijk maken dat niet alle voordelen van lichaamsbeweging direct zichtbaar zijn. Met de beelden daagt de campagne mensen uit om de positieve effecten van sporten op de mind te ondervinden. Iedere workout kan bijdragen aan het ervaren van een mentale uplift.

Gary Raucher van ASICS besluit: „We gaan op onze kanalen geen foto’s van sport-transformaties die puur gericht zijn op het uiterlijk meer plaatsen. Dit wordt ook door onze FrontRunner-community, bestaande uit meer dan vijfhonderd renners, omarmd. Ook zij delen enkel beelden die het positieve gevoel van beweging weerspiegelen: de krachtige mentale en emotionele impact van sporten op het hele lichaam en de mind.”

Meer informatie over de ASICS Dramatic Transformation-campagne vind je hier.

Hardlopen vs. wandelen, wat is nu eigenlijk beter voor je?

In samenwerking met ASICS