Erik Jonk
Erik Jonk Openbaar vervoer 10 jan 2024
Leestijd: 3 minuten

Treinen NS zijn smeriger dan eerst, hoe komt dat zo?

Heb je weleens in de trein gezeten bij een overvolle vuilnisbak, met troep op de grond en misschien wel op een wat plakkerige stoel? Dat kan momenteel het geval zijn. Treinen van de NS zijn smeriger dan in het verleden, zo is vandaag naar buiten gebracht.

Soms ziet reizen in treinen er zo heerlijk uit, denk aan het al jarenlang lopende tv-programma Rail Away. Maar hoe anders kan het in onze treinen zijn?

Personeelstekorten leiden tot vieze NS-treinen, zowel aan de binnen- als buitenkant. Door een gebrek aan NS-personeel en tekorten in de schoonmaakbranche is het moeilijk om treinen volledig schoon te maken, zegt een woordvoerder van de NS. Buiten dat zorgen reizigers zelf natuurlijk voor de nodige rommel en troep, maar dit even terzijde.

Wasprocedure van de treinen

Treinen moeten idealiter iedere twee weken aan de buitenkant met zeep gewassen worden en eens in de zestig dagen een „extra stevige reinigingsbeurt” krijgen. Maar door personeelstekort bij NS lukt dat niet altijd, bevestigt de woordvoerder berichtgeving van het Algemeen Dagblad. Het treft meerdere functies, niet alleen machinisten die de trein naar de wasstraat rijden. „Het is echt een dilemma. We willen niets liever dan dat al onze treinen schoon rondrijden, het is immers ons visitekaartje. We realiseren ons ook dat treinen de hele dag rijden en veel reizigers vervoeren. We proberen het zo acceptabel mogelijk te houden.”

Bijna duizend schoonmakers voor treinen

Ook de binnenkant van voertuigen zijn minder schoon dan de NS zou willen, geeft de woordvoerder toe. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de schoonmaak van NS-treinen heeft te maken met personeelskrapte. Volgens NS wordt het werk nu gedaan door bijna duizend schoonmakers, 10 procent minder dan benodigd. „We moeten deze mensen daarom inzetten waar ze het meest nodig zijn.” Dat gebeurt onder meer op basis van meldingen van reizigers en personeel en het aantal reizigers op een bepaald traject. Ook na een evenement krijgt een bepaald traject prioriteit bij het schoonmaakteam.

Streven is elke dag

Het streven is elke trein eens in de 24 uur schoon te maken door het legen van prullenbakken, opruimen van rommel en schoonmaken van toiletten. „Maar dat lukt niet altijd”, zegt de woordvoerder. Vloeren, ramen en stoelen krijgen eens per week een poetsbeurt en de hele trein wordt iedere paar maanden grondig gereinigd.

De NS kijkt naar manieren om treinen sneller en effectiever schoon te kunnen maken. Zo hebben de nieuwere treinen afvalbakken op de balkons in plaats van naast de stoelen. Deze bakken zijn groter en het kost minder tijd ze te legen. Ook roept de NS reizigers op mee te helpen door hun plek en het toilet na gebruik netjes achter te laten en afval mee te nemen als de prullenbakjes vol zijn.

Wat nu?

Een extra schoonmaakbedrijf inhuren is voor de NS geen optie, mede omdat het gespecialiseerd werk is en het huidige bedrijf via een aanbesteding is geselecteerd. „Het personeelstekort speelt bovendien in de hele schoonmaakbranche. Dus een ander bedrijf inhuren helpt niet, want ook zij hebben te weinig capaciteit.”

Arie Boomsma en Renze Klamer botsen in discussie: ‘Je bent zelf ook fel’

Metro zoekt een redactie- en productiestagiair

Over Mijn Lijk start met crematie Zoë: ‘Wat ben je als je je kind verliest?’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties