Imre Himmelbauer
Imre Himmelbauer Openbaar vervoer 22 aug 2018
Leestijd: 3 minuten

NS-woordvoerder: ‘Snap dat mensen boos waren’

Wie dinsdag in of rondom Amsterdam de trein wilde pakken, had dikke pech. Een seinstoring had alle treinverkeer in en rondom onze hoofdstad helemaal platgelegd. Hoe kan het toch dat een enkele storing zulke grote gevolgen heeft?

Volgens Wijnand Veeneman, expert op het gebied van openbaar vervoer en werkzaam bij de TU Delft, heeft dat te maken met de infrastructuur van de NS. Die is volgens hem namelijk ontzettend efficiënt, maar daardoor ook heel kwetsbaar.

Strak

„Als we iets heel strak en goed geregeld hebben, wordt het over het algemeen kwetsbaarder. En bij ons zijn alle systemen aan elkaar gekoppeld, als het ware als één grote machine. Gaat er nou iets een beetje mis, dan loopt al die programmering in die machine ook vast. Daar kun je wat aan doen door het systeem opnieuw op te starten, maar dat duurt een tijdje”, zegt hij tegen Metro.

Ook wat betreft informatievoorziening is dat een enorme uitdaging. Bij de storing lieten de borden op de stations op een gegeven moment alleen zien dat je op de omroepen moest letten. „Mensen onderschatten denk ik enorm hoe complex dat systeem is”, gaat Veeneman verder. „We zien het vaak als een soort van trein op zolder of een afgelegen lijntje in Engeland of Scandinavië. Als je weet dat een trein daar niet rijdt, kun je gewoon omroepen: ‘De trein van Uppsala naar Bergen rijdt nu anderhalf uur later.’ Nu staat heel Amsterdam vol met mensen die van A naar B moeten en staan veertig treinen klaar om van A naar B te gaan. Dat is natuurlijk een stuk lastiger.”

Vervangend vervoer

Omdat er op bepaalde plekken helemaal geen treinen meer reden, was de roep naar vervangend vervoer groot. De NS besloot daar niet op in te gaan, tot groot ongenoegen van veel reizigers. De NS liet met een berekening in een GIFje zien dat er bijna 2000 bussen nodig zouden zijn om iedereen met bussen te kunnen vervoeren.

NS-woordvoerder Erik Kroeze legt verder uit: „Uiteindelijk zijn wij in staat geweest om iedereen vertraagd en met hinder weg te krijgen. Om half zeven kwam die storing en toen was het beeld dat niets kon rijden, omdat het systeem helemaal plat lag. Uiteindelijk is ProRail buiten het systeem om wissels gaan bedienen. Dat betekent dat na 2,5 à 3 uur weer de eerste trienen konden rijden. Dat biedt uiteindelijk meer soelaas dan bussen laten rijden. De omvang van zo’n storing is dermate groot en last-minute dat de bussen en de chauffeurs niet voor handen zijn. Dat is niet te organiseren.”

https://twitter.com/Schellevis/status/1031988661309595648

Rotavond

Toch snapt ook Kroeze dat mensen boos waren. „Ik wil het absoluut niet bagatelliseren, want je hebt echt een rotavond op zo’n moment. Dit is voor de NS wel iets van overmacht, hoewel we wel met ProRail in gesprek gaan over hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Maar je koopt bij de NS een treinkaartje voor een trein, dan verwacht je dat hij rijdt. Als dat niet het geval is, dan snappen wij ook wel dat je daarvan baalt en dat je daarover klaagt. En we zien ook dat veel mensen er begrip voor hebben dat er iets fout kan gaan. Dat gebeurt ook weleens op de weg of in de luchtvaart, dat is wel onderdeel van hoe het gaat.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.