Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Onderweg 17 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Voornemens die voornemens blijven: Nederlanders verkiezen auto boven fiets voor woon-werkverkeer

Op je stalen ros naar het werk: doe jij het weleens? Vorig jaar leek het erop dat Nederlanders steeds vaker op de fiets naar het werk gingen, of in ieder geval het voornemen hadden. Dat is dit jaar wel anders. Uit onderzoek blijkt dat er een daling te zien is in het aantal Nederlanders die de fiets naar het werk pakken. Donderdag is het Fiets naar je Werk-dag, een goed moment om van de daling een stijging te maken.

Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is nu zelfs onder het niveau van voordat corona zijn intrede deed (19 procent in 2020). Dit terwijl bewegen en fit worden nog steeds de grootste motivatie is om de fiets te kiezen voor woon-werkverkeer. Dit en meer is onderzocht door leasemaatschappij ALD Automotive.

Fiets naar je Werk-dag

In aanloop naar de Fiets naar je Werk-dag, komende donderdag, heeft ALD Automotive voor het derde jaar op rij onderzoek gedaan onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te gaan, is de fiets, e-bike of speed pedelec wederom zeer populair. Meer dan de helft (54 procent) verkiest de tweewieler boven de auto (36 procent) of het openbaar vervoer (10 procent). Deze cijfers liggen in lijn met vorig jaar, toen werd gevraagd welk vervoersmiddel na corona de voorkeur zou hebben. Toen waren de cijfers nagenoeg gelijk aan die van dit jaar.

Oude gewoontes

Maar nu alle coronamaatregelen opgeheven zijn en mensen minder vaak of helemaal niet meer thuiswerken, blijken oude gewoontes toch weer de overhand te krijgen. De realiteit is daardoor dat meer dan de helft van de Nederlanders vooral met de auto naar het werk reizen en slechts 32 procent met de fiets of e-bike, ook al zĂŠgt 54 procent voor de fiets te kiezen. De afstand van huis naar het werk wordt als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken.

In de vorige editie van het fietsonderzoek zei 23 procent van de Nederlanders na de lockdowns dagelijks naar het werk te zullen gaan fietsen. Daar is nog maar 18 procent van overgebleven.

Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive zegt daarover: „Nog steeds werken niet alle mensen weer fulltime op kantoor. Opvallender vinden wij vooral het aandeel Nederlanders dat nu aangeeft helemaal nooit naar het werk te fietsen. Dat is 42 procent, terwijl vorig jaar dit werd ingeschat op 27 procent in de post-lockdownsituatie. Tezamen met het feit dat 53 procent met de auto naar het werk gaat, lijkt het erop dat mensen weer in oude gewoontes vervallen.”

Fiets-motivatie

De redenen om naar het werk te willen fietsen, zijn vrijwel onveranderd ten opzichte van de eerdere fietsonderzoeken. Fitter zijn en meer bewegen zijn nog steeds hoofdredenen om de fiets of e-bike te gebruiken voor woon-werkverkeer. „Maar er is wel een lichte daling van 9 procent te zien ten opzichte van vorig jaar. Dat fietsen goedkoper en een duurzamer alternatief voor de auto is, is als motivatie juist iets in populariteit gestegen”, zegt Van der Horst. Het mijden van de spits is gedaald als reden om te fietsen en corona als motivatie is verdwenen uit de lijst. Ook is de groep die heel stellig geen reden ziet om naar het werk te fietsen aanzienlijk gestegen.

In 2020 gaf 43 procent van de werkende Nederlanders bij voorkeur een e-bike te willen gebruiken voor woon-werkverkeer. Inmiddels is dit al gegroeid naar 52 procent. De gewone stadsfiets heeft hierbij iets in populariteit moeten inleveren. Ook als je naar fietsbezit kijkt, is de groep Nederlanders die een e-bike hebben, gestegen van 26 procent in 2021 naar 30 procent in 2022.

Peter (60) maakte carrièreswitch van politieagent naar machinist: ‘Met aftellen naar je pensioen bereik je niets’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.