Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 20 nov 2017
Leestijd: 4 minuten

Zorgen over papierwinkel in de zorg

Verpleegkundigen besteden bijna evenveel tijd aan administratieve rompslomp dan aan fysieke zorgtaken. Dit moet veranderen vindt V&VN, de beroepsvereniging voor professionals in de zorgsector.

Onder de hashtag #meerzorgminderpapier kunnen verpleegkundigen hun zorgen uiten over de grote mate van bureaucratie binnen hun vak. Er is ook een speciaal telefoonnummer actief waar minister Hugo de Jonge de verzoeken van hen in behandeling neemt.

Het artikel gaat onder de tweet verder.

Barbara van Ede is mediumcare-verpleegkundige op de afdeling Neurologie van het UMC Utrecht en is erg blij met dit initiatief. Zij zag de werkdruk in de vorm van registraties en formulieren de afgelopen jaren enorm toenemen. „Op een werkdag van 8 uur zit ik 2 tot 3 uur achter een computer. Dat zijn uren die ik niet aan mijn werk als verpleegkundige kan besteden. Van de inspectie moet een zorg-instelling alles registeren en zorgverzekeraars willen cijfers zien voor ze overgaan op betaling. Dit was ‘vroeger’ echt anders, toen was je bij een dienst van 8 uur hooguit een half uurtje bezig met rapporten schrijven."

Het artikel gaat onder de tweet verder. 

Vinkjes en scorelijsten

Volgens de mediumcare verpleegkundige is er een obsessie met vinkjes- en scorelijsten gaande. „Een ziekenhuis moet voldoen aan bepaalde eisen en hier horen bepaalde scores bij. We moeten bijvoorbeeld drie keer per dag de pijnscore van patiënten afnemen, zelfs wanneer ze helemaal geen pijn hebben. Deze scores moeten vervolgens geregistreerd worden in de computer. Ik voel me soms meer een administratief medewerker dan een zorgprofessional. Terwijl ik juist voor dit vak heb gekozen vanwege de menselijke aspect."

Er bestaan soortgelijke scorelijsten voor bijvoorbeeld ondervoeding, depressie, doorlig- en valrisico. Uitgangspunt hierin is; wanneer het niet is geregistreerd is het niet gebeurt. Op haar blog heeft zij een lijst gemaakt met welke zaken er allemaal van een patiënt geregistreerd moeten worden.

Wie betaalt, bepaalt

Bram van der Vijver is GGZ-verpleegkundige in een opvang van verwarde personen in Den Haag en denkt dat deze actie weinig zal veranderen. „Ik zit meer dan helft van mijn werkdag achter een computer en heb cursussen met typisten." De Haagse verpleegkundige werkt in de GGZ-instelling samen met de politie.

„Omdat onze behandeltrajecten zo individueel, complex en duur zijn ontkom je niet aan de registratieplicht. Vanwege bezuinigingen zijn leidinggevende functies geschrapt, hierdoor moet uitvoerend personeel, wij dus, alle managementtaken overnemen. Dit wordt Herstel Gericht Organiseren (HGO) genoemd. Verpleegkundigen moeten ook sollicitatiegesprekken voeren, roosters maken en allerlei administratieve taken volbrengen. Dit zorgt voor nog meer werkdruk en nog minder tijd die wij kunnen besteden aan onze patiënten." aldus Van der Vijver.

Het voornaamste probleem ligt volgens hem aan geld. „Begrijp me niet verkeerd, ik vind #meerzorgminderpapier een geweldig initiatief maar er zal weinig veranderen zolang er niet meer geld naar de zorg gaat ben ik bang. Bovendien zijn verzekeraars niet soepel met uitkeren en willen zij overal bewijs van zien. Ik denk niet dat deze actie deze houding zal veranderen. Goede patiëntenzorg is het allerbelangrijkste maar wie betaalt, bepaalt."

Het artikel gaat onder de afbeelding verder. 

Verpleegkundigen in gesprek met de minister ©ANP

Meer innovatie?

Barbara van Ede is blij met de hoge kwaliteit van de Nederlandse zorg maar zou liever meer tijd vrij hebben om een praatje te maken met de patiënten of een kussen op te kloppen. „Soms weten we niet eens waarom bepaalde procedures worden doorgevoerd. Ze zijn bedacht door mensen die ver van de praktijk af staan en nauwelijks of geen ervaring op de vloer hebben. Natuurlijk is veiligheid en kwaliteit van enorm groot belang maar ik en veel van mijn collega’s vinden dat we doorslaan in alle regels en formulieren."

De verpleegkundigen pleiten voor meer innovatie en IT-oplossingen voor de zorgsector. "Bepaalde metingen zoals de hoeveelheid vocht die een patiënt binnenkrijgt en uitscheidt zijn automatisch via wifi te verzenden. Maar omdat er ‘geen geld’ is moeten wij deze scores eerst opschrijven en vervolgens handmatig invoeren. Dit is een klein voorbeeld maar op een werkdag schelen dit soort kleine dingen uren. Uren die wij niet kunnen besteden aan de zo gewenste ‘handen aan het bed’. En het is niet alsof deze innovatieve ideeën niet bestaan. IT’ers hebben prachtige plannen, maar deze ideeën halen helaas nooit de werkvloer."

Zowel Van Ede als Van der Vijver hopen dat minister De Jonge inziet hoe groot de administratieve rompslomp in de zorg is en dat met wetgeving de regel- en registratiedruk aan banden wordt gelegd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.