Likeability of 6

Foodtrucks blijven populair: maar hoe en waarom?

Foto van 'Noelia Romero Cabrera'

Noelia Romero Cabrera

3 JUN 2017

Elk weekend in de zomer kun je in Nederland je culinaire hart ophalen bij zogenoemde foodfestivals, waar vaak meer dan tien verschillende foodtrucks hun etenswaren verkopen aan de liefhebbers. De festivals en foodtrucks lijken onverminderd populair onder zowel de evenementenorganisaties, de eigenaren van de foodtrucks en het publiek dat van de gerechten komt smullen.

Romantiek

De meeste trucks zijn gericht op specifieke producten: pannenkoeken, koffie, friet, hamburgers, veganistisch eten, soepen of smoothies. Anderen serveren een telkens wisselend menu. Hoeveel foodtrucks er nu precies in Nederland rondrijden, is niet duidelijk, maar het zijn er in ieder geval meer dan een paar honderd. En er komen nog altijd nieuwe foodtrucks bij.

De charme van de unieke trucks, de romantiek van vers en publiekelijk eten bereiden, het idee van de vrijheid en flexibiliteit van een mobiele keuken en de afwisseling halen foodtruckers vaak over om te beginnen. Makkelijk is het niet, ook al lijkt het zo eenvoudig: de concurrentie is groot en je moet behoorlijk wat geld investeren voordat je zelfs maar kunt starten.

Hard werken

Lotte Wouters van The Food Line-Up kan dat bevestigen: “Soms wordt het wel wat te veel geromantiseerd. Een foodtruck is redelijk betaalbaar en overzichtelijk, maar het is hard werken om er een succes van te maken. Er gaan er ontzettend veel over de kop. Maar als je een neus voor business hebt en goed kunt koken, dan moet het lukken. Dat hoeft niet altijd in één persoon te zitten: heel goede chefs zijn vaak een soort kunstenaars, die hebben gewoon een goede businesspartner nodig.”

Igor Serko van Mister Kitchen: “Sommigen denken er geld in te zien, maar het is heel lastig om in Nederland te leven van je foodtruck. Er is een aantal dat er goed van leeft, voor de rest is het sappelen in de marge. Als je het kan, is het een ontzettend leuke manier om je geld te verdienen: je hebt veel vrijheid en afwisseling, je staat elke week weer ergens anders, je kunt goed inspelen op de omgeving en je kunt makkelijk experimenteren, trendsettend zijn. Het heeft iets romantisch om telkens van de ene naar de andere plek te gaan en telkens een nieuw publiek te hebben. Een restaurant exploiteren is moeilijker, met een foodtruck heb je een stuk minder vaste kosten, alleen de eenmalige investering en je onderhoud. Alleen: je doet het niet zomaar. Je moet wel weten waar je aan begint.”

Het lijkt mensen niet echt tegen te houden. Nu, bijna tien jaar na het eerste foodfestival in Amsterdam, blijft de foodtruckmarkt groeien en innoveren.

Trends

De grootste trends en innovaties van de afgelopen tijd op een rijtje.

Biologisch, uniek en duurzaam

Ook in de foodtruckbranche ligt steeds meer de nadruk op biologisch en duurzaam eten en drinken. Authenticiteit is en blijft belangrijk.

Creatievere producten

Hamburgers en sateetjes staan nog steeds wel bovenaan als het gaat om populariteit onder de Nederlanders, maar de experts en specialisten blijven komen. Wat te denken van de weedburgers, gerechten met zeewier of compleet veganistische gerechten?

Totaalconcept

In de begintijd was het nog prima om een aantal foodtrucks op een veldje een festival te noemen, maar inmiddels is het al een heel stuk uitgebreid en draait het om het totaalconcept: niet alleen lekker drinken en eten, maar ook goede muziek, schone (en voldoende) toiletten en een goede sfeer van vroeg tot laat.

Grote bedrijven

Nu de foodtrucks al een jaar of tien in Nederland te zien zijn, krijgen de grote bedrijven er ook lucht van. Trucks van Mona, Unox en diverse andere grote merken zijn nu ook op diverse festivals terug te vinden.

Zakelijke markt

Foodtrucks zijn niet alleen gewild onder festivalliefhebbers: ook het bedrijfsleven en de zakelijke markt is fan. Op bedrijfsfeestjes worden steeds vaker foodtrucks ingehuurd en kookworkshops voor personeel zijn ook populair.

Vanuit foodtruck naar winkel

Foodtrucks worden gebruikt als een springplank richting het realiseren van een eigen winkel of een eigen restaurants. De trucks kunnen dienen om concepten uit te testen en te experimenteren.

Toename

De meningen verschillen over de mogelijke toename van foodtrucks en de festivals. Cijfers zijn weinig voorhanden, onder meer omdat onduidelijk is wat er precies onder de noemer ‘foodtruck’ valt – is een winterse oliebollenkraam dat bijvoorbeeld ook? Vergeleken met de startperiode zijn er wel meer evenementen en foodtrucks in het straatbeeld.

Lotte Wouters van The Food Line-Up, een cateringbureau met innovatieve concepten: “Zelfs in de kleinste dorpen wordt er een foodfestival gehouden of zie je foodtrucks staan. Het begon met foodspecialisten die wilden experimenteren, nu lijkt het meer een hipster hebbedingetje. Of de kwaliteit daarmee gewaarborgd is, blijft een tweede. Steeds meer grote bedrijven gaan ook meedoen, dat is zonde van de kwaliteit en authenticiteit: nu moet je goed zoeken naar de goede foodtrucks. Het is ook wel logisch: als iets populair is, zullen mensen daar op in springen, maar dat hoeven dan niet per se de mensen te zijn die goed kunnen koken.”

Arjan de Hoon van Toet Toet Food, een foodtruckverhuurbedrijf: “Dit zijn de hoogtijdagen van de foodtrucks, maar je moet het eigenlijk niet zien als specifiek foodtrucks, meer als een ontwikkeling in de cateringbranche. Vroeger had je alleen een warmhoudbuffet met schalen saté, nasi en bami, nu zijn dat foodtrucks. Ik denk niet dat de markt per se veranderd is, maar dat het meer de verpakking eromheen is die anders is geworden. Je moet het ook niet groter maken dan het is. Het zijn gewoon cateraars op wielen.”

Igor Serko van Mister Kitchen, de organisatie achter Rollende Keukens: “De afgelopen drie jaar zijn er steeds meer festivals bijgekomen, maar vergeet niet dat er ook heel veel weer failliet gegaan zijn. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Als je een beetje goed festival wil, dan moet je toch al snel zo’n dertig tot veertig trucks hebben staan. Dan heb je al snel 1000 man publiek per geplaatste truck nodig, dat lukt de meeste partijen niet. Het is een enorme hype geweest. Ik heb niet het idee dat er meer bij komen. Het is een trend: het zal ook weer naar beneden gaan.”

Toekomst

En hoe zit het dan met de toekomst? Zullen de foodtrucks blijven?

Lotte Wouters: “Het is belangrijk dat we creatiever worden met producten. Er is een overkill aan vlees en pizza. Denk aan veel meer groenten en exotischer eten. Er zijn trucks die zeewier gebruiken en insecten gebruiken om mee te koken. Ik ben echt vóór variatie. We moeten focussen op experts. Het gaat om de specialisten, de truck is slechts een huls daaromheen. Die huls, daar kunnen mensen moe van worden, maar niet van het specialisme van de maker. Dat gaat nooit meer weg, het is het vieren van product, het ambacht en de kennis rondom eten.”

Igor Serko van Mister Kitchen, de organisatie achter Rollende Keukens: “Je publiek haakt af als je alleen maar wat rollende keukens hebt met een barretje en wat muziek. Wees altijd origineel. Als je wil dat je publiek blijft terugkomen, moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden. Dat is niet alleen voor het publiek leuk, maar ook voor organisatie en de foodtruckeigenaar. Als je niet innoveert teken je je eigen doodvonnis.”

Arjan de Hoon: “Je merkt wel dat de concurrentie steeds groter wordt, zowel voor de foodtrucks als voor de festivals. Het draait ook steeds meer om de randprogrammering eromheen. Mensen zijn kritischer geworden. Ze willen weten hoe hun eten wordt voorbereid en gemaakt. De meerwaarde van het festival moet wel duidelijk zijn om mensen te trekken. Het draait niet alleen om een goede maaltijd, het is het totaalplaatje. Als dat goed geregeld is, denk ik niet dat het zal verdwijnen. Mensen gaan altijd voor kwaliteit en goed eten.”

Foodtrucks op straat

Een andere optie is om de foodtrucks van de festivals los te weken. De drie ondernemers zijn alle drie groot voorstander van het uitbreiden van de regelgeving rondom foodtrucks. Momenteel zijn ze alleen toegestaan op evenementen of feestjes: op straat mogen ze nog niet behalve in Rotterdam op een specifiek deel en in Amsterdam op een aantal locaties.

Lotte Wouters: “Ik begrijp niet waarom het nog niet in het straatbeeld te zien is. Het lijkt me een goede kans, het is juist goed als er een soort vibe onstaat rondom foodtrucks op straat, dat het een hotspot voor consumenten wordt.”

Igor Serko: “Streetfood bestaat tot nu toe uit oliebollen, haring, patat of een hotdog. Nederlanders waren vroeger helemaal niet met eten bezig, dat is nu totaal veranderd. Het streetfood heeft andere aanbieders nodig. Deze foodtrucks voldoen aan een enorme behoefte van mensen die diverser en gezonder willen eten, waar ze ook zijn.”


lovelol
user_40f2189b758d1d5d4da21b21e14ad404f1d96af6_avataruser_20afbd9672dd2a1fff6fe2030416b6d9dad19453_avatar

Log in om een reactie te plaatsen

Views

55

Twee kinderen komen om door ongeval Vlissingen

Twee kinderen komen om door ongeval Vlissingen

Ook de hulpdiensten konden de levens van de kinderen niet redden. / ANP Ginopress

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

1 UUR

Door een ongeluk op de Sloeweg Noord in Vlissingen zijn dinsdagochtend twee kinderen om het leven gekomen. Een driejarige jongen uit Hulst overleed ter plekke. Het vijfjarige zusje van de peuter bezweek later aan haar verwondingen. Het meisje was met een traumahelikopter zwaargewond naar een ziekenhuis in Rotterdam vervoerd.

De auto waarin zij zaten kwam op de andere weghelft terecht en botste op een tegemoetkomende auto. De dertigjarige moeder, die de auto bestuurde, is ook naar het ziekenhuis gebracht. Ook de mannelijke bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht.

Leeuw bijt andere leeuw voor ogen van bezoekers dood

Leeuw bijt andere leeuw voor ogen van bezoekers dood

Het incident vond plaats in de grot waar de leeuwen slapen. Daar hangen geen camera's. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

2 UUR

Een leeuw in het Nederlandse Burgers' Zoo heeft een leeuwin voor de ogen van bezoekers doodgebeten. Dat meldt Omroep Gelderland.

De dieren zouden volgens bezoekers achter elkaar aan hebben gerend en hebben gebruld naar elkaar. Daarna ontstond er een gevecht tussen de twee dieren in de grot waar de leeuwen normaal slapen.

40.000 Nederlanders trappen in nepmail met virus

40.000 Nederlanders trappen in nepmail met virus

Wie het virus installeert, stuurt zonder het te weten zijn bank- en creditcardgegevens naar de hackers. / Colourbox

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Imre Himmelbauer

3 UUR

Al 40.000 Nederlands hebben dinsdag een gevaarlijke link toegestuurd gekregen die een virus kan installeren. De link stond in een mail die afkomstig zou zijn van DHL of PostNL.

In de mails staat dat er een pakket naar je onderweg is en dat je alleen je gegevens hoeft te controleren, zodat het pakketje naar het juiste adres verzonden wordt.

Camera videoWaarom staken jullie, vragen Finn en Abel

Foto van 'Sander Schomaker'

Sander Schomaker

3 UUR

De tweeling Finn en Abel Schomaker interviewde directeur Peter de Hart van hun school De Werf in Zaandijk.

Jaarlijks kindervragenuur in Tweede Kamer

Elk jaar een vragenuur voor kinderen ©ANP

Foto van 'Jelmer Visser'

Jelmer Visser

VANDAAG, 16:12

De Tweede Kamer stemde bijna unaniem in met het invoeren van een vragenuurtje speciaal voor kinderen. Alle partijen, behalve het Forum voor Democratie, willen scholieren een keer per jaar de kans geven om naar de Tweede Kamer te komen. Hier kunnen zij vragen te stellen aan bewindspersonen. Dit meldt het ANP. 

'Ik denk dat we nog gelukkiger kunnen worden'

Wat is geluk? Foto: Colourbox

Foto van 'Sofie Smulders'

Sofie Smulders

VANDAAG, 15:14

In de afgelopen 25 jaar is onze kwaliteit van leven over het algemeen beter geworden. We worden ouder, hebben een hoger opleidingsniveau en meer te besteden. We voelen ons gelukkiger, blijkt uit de cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau: 85 procent van de Nederlanders noemt zichzelf gelukkig en welvarend.

Maar wat is geluk nu eigenlijk en verschilt de definitie van dit begrip per generatie? Aan het woord een 22-jarige, een 48-jarige en een 75-jarige die er verstand van hebben.

Likeability of 3

Sloterdijk - Enschede in de sneeuw: zes uur onderweg

Amsterdam Sloterdijk - Enschede, 6 uur ©Jelmer Visser

Foto van 'Jelmer Visser'

Jelmer Visser

VANDAAG, 12:20

Ondanks alle oproepen om thuis te werken, collega's die me voor gek verklaarden en het zeer slechte track record van de NS als er sneeuw valt, besloot ik toch om tijdens het weeralarm op de redactie van Metro te gaan werken. Van Enschede naar Amsterdam Sloterdijk; wat kan er misgaan? Nou veel. Op de heenreis was er weinig aan de hand, maar over de terugreis heb ik maar liefst zes uur gedaan. Gelukkig had ik mijn camera mee om winterse beelden te schieten.

Mijn uitzicht voor ik vertrok aan de barre tocht ©Jelmer Visser