Imre Himmelbauer
Imre Himmelbauer Tech 15 jul 2018 / 06:29 uur

Typfoutje in code Aliens-spel maakte vijanden dommer

Een typfoutje kan grote gevolgen hebben, zo blijkt maar weer. Aliens: Colonial Marines kwam jaren geleden uit en werd zeer matig ontvangen. Een van de grootste klachten: de vijanden in het spel waren dom en zouden je niet uitdagen om strategisch na te denken. Dat blijkt voor een groot deel aan een simpel tikfoutje te hebben gelegen.

Het foutje werd gepost op Moddb.com, een website waar mensen hun aangepaste versies, zogenaamde mods, van spellen kunnen uploaden. Op die site is een gebruiker bezig met het verbeteren van Aliens: Colonial Marines, zodat het toch een leuk spel wordt.

Te(a)ther

Hij levert om de zoveel tijd een nieuwe versie van het spel, maar deze verandering postte hij los ‘omdat het het spel ontzettend veel verandert’. In de originele code staat het volgende:

ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether -> PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTeather

Wie een beetje Engels kan, weet dat Teather geen woord is. Tether daarentegen wel. De verandering is dan ook vrij simpel:

ClassRemapping=PecanGame.PecanSeqAct_AttachXenoToTether -> PecanGame.PecanSeqAct_AttachPawnToTether

Slimmer

Deze verandering is gewoon aan te brengen in een van de bestanden in de map waar het spel in staat. Zij zorgt er in theroie voor dat de vijanden veel slimmer worden: ze gaan zich strategisch opstellen en houden beter rekening met de omgeving waar ze in vechten.

PCGamer heeft een aantal video’s gemaakt waarin het spel met en zonder typfout gespeeld wordt. De redacteur zegt de vijanden echt een stuk beter te vinden spelen: ze zijn agressiever en weten de speler minder snel uit het oog te verliezen. Ze zijn nog altijd niet de slimste, maar wel een stuk beter dan voor de verandering.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Typfoutje in code Aliens-spel maakte vijanden dommer
Sluiten