Erik Jonk
Erik Jonk Tech 14 dec 2017

Pabbl-app beloont gebruikers met cadeaumaand

Om de eerste tienduizenden gebruikers te bedanken, geeft de app Pabbl een maand lang cadeaus weg.

De app dook dit jaar plotseling op, en velen moesten door de boodschap toch even twee keer met de ogen knipperen. Knipper één: Verdienen door je telefoon te unlocken. En knipper twee: Tijdens datzelfde unlocken advertenties op het vergrendelscherm van je smartphone zien.

Simpele handeling

Verdienen willen we natuurlijk allemaal wel, helemaal als dat door een simpele handeling gebeurt. Maar elke keer als je unlockt een advertentie in beeld krijgen? Daar zitten we toch niet op te wachten?

Toch bleek het díe combinatie die Jeroen Malotaux en Bas Gerritsen op het idee van de app Pabbl bracht. Het unlocken van je smartphone kan best leuk en aantrekkelijk worden gemaakt, zo was de gedachte, want we doen het dagelijks gemiddeld honderdvijftig keer. En dus werd het systeem bedacht waarop je een mix van advertenties en content over jouw interesses bij het unlocken krijgt te zien. Wie zo punten spaart, wordt beloond met artikelen en kortingen (zie onder).

Mystery-items

„Al snel gebruikten tienduizenden mensen onze app en daarom bedankt Pabbl al die early adapters een maand lang”, zegt Jeroen Malotaux. „Tijdens de Pabbl’s Surprise Month kunnen lezers mystery-items winnen, grote cadeaus. Dat kunnen waardebonnen van 50 euro zijn, maar ook een PlayStation of een gratis telefoon.”

Pabbl-app beloont gebruikers met cadeaumaand
Het team van Pabbl. / Femmy Weijs

Pabbl, dat zaterdag nog de aandacht trok door het eerste Nederlands Kampioenschap Smartphone Swipen te organiseren, geeft de mystery-items elke werkdag weg. Bas Gerritsen: „Tot en met 29 december verschijnen er steeds items in de vorm van loten in beeld – ook op Facebook – en verschijnt een hint. Pabbl-gebruikers kunnen de loten met hun gespaarde punten kopen en dan is het vervolgens lekker achteroverleunen, niets doen en in spanning afwachten of je een mystery-item hebt gewonnen. Wie nog kans wil maken op een cadeau, zal Pabbl dus nog snel moeten downloaden (je krijgt dan een lot met startersbonus, red.) en wat punten moeten sparen.”

Studies aan de wilgen

De Surprise Month heeft het succes van Pabbl als aanleiding, want het gaat Malotaux, Gerritsen en hun inmiddels twaalf collega’s in hun onderkomen in Amsterdam voor de wind. De twee oprichters moesten zelfs hun universitaire studies ‘aan de wilgen’ hangen, toen investeerders die in Pabbl geloofden 1 miljoen euro inbrachten om het concept uit te werken. Dat resulteerde dit jaar in een top 3-notering bij de lifestyle-apps, de publieksprijs op de Accenture Innovation Awards (meest innovatieve bedrijven van ons land) én de Surprise Month.

De app

Wie de Pabbl-app downloadt en zijn telefoon ontgrendelt, krijgt op het vergrendelscherm advertenties te zien. Maar ook gesponsorde wallpapers, artikelen en andere content, toegespitst op je interesses: van het weerbericht van buienradar tot dagelijkse nieuwtjes van Metro. Wie unlockt en content/advertenties bekijkt, wordt beloond met punten. De gespaarde punten kunnen Pabbl-gebruikers inwisselen voor gratis producten, giftvouchers en kortingscodes, onder meer van Zalando, Domino’s Pizza, Thuisbezorgd en Hema. Pabbl is een Android Exclusive-app, die nu 60.000 keer is gedownload.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Pabbl-app beloont gebruikers met cadeaumaand
Sluiten