Anke Horstman
Anke Horstman Tech 28 aug 2018
Leestijd: 4 minuten

Techbeurzen: het is net werken

Komende week start Europa’s grootste gadgetbeurs in Berlijn. Ieder jaar is het daar weer feest en traditiegetrouw ben ik er ook bij. Inmiddels is het mijn het achtste jaar op rij, met in 2013 een ‘gap year’. De laatste twee keren vroeg ik mij echter af: waarom ga ik eigenlijk nog? Vind ik het nog wel leuk? Met als gevolg dat ik vandaag gewoon weer in de auto stap om de komende dagen verslaggeving te doen uit de hoofdstad van Duitsland. De verslaving blijkt er behoorlijk dik in te zitten…

Wat is de IFA?

IFA staat voor Internationale Funkausstellung oftewel een internationale radiotentoonstelling. Dat is gelukkig allang niet meer het enige waarvoor je naar de IFA kunt gaan, maar het zegt waarschijnlijk wel iets over hoe oud deze elektronicabeurs is. In 1924 werd de eerste versie al gehouden, toen nog meer als industriële tentoonstelling!

Tegenwoordig is de IFA echt op consumenten gericht: een gadget beurs waar veel mensen uit Berlijn (en omstreken) op af komen om te zien wat voor nieuws er binnenkort er in de winkel verschijnt. En dan heb ik het niet over tientallen, honderden of een paar duizend enthousiastelingen die daar op af komen… Nee, maak daar makkelijk een aantal honderdduizend tech-fanaten van.

Verdwalen op de IFA

Met zoveel bezoekers is het niet meer dan logisch dat de IFA op een immens terrein wordt gehouden. Denk aan: 26 enorme hallen met meerdere verdiepingen, foodcourts, een City Cube voor Samsung alleen, een zendmast voor Harman Kardon en een grote Sommergarten met bands. Daarnaast zijn er nog fabrikanten die besluiten iets buiten het IFA terrein te organiseren voor een speciale ambiance of een gezellig dakterrassenfeest. Je kunt je voorstellen dat ik niet alleen hakken inpak voor dit tech festijn.

What to expect from IFA 2018?

Wat de IFA gaat brengen, is en blijft vaak een verrassing. Sommige fabrikanten weten vooraf al lekker te teasen door vage hints te verspreiden, screenshots (zogenaamd) te lekken of samples te te versturen onder embargo. Maar over het algemeen weet ik (vaak) niet wat er gepresenteerd wordt, alhoewel het de laatste jaren meestal toch niet heel revolutionair is. Dat is wat is wel een een beetje jammer vind: ik wil front-row zitten als er iets episch onthuld wordt. Niet van een 1mm grotere telefoon.

Soms doe ik een live Twitter verslag, soms schrijf ik naderhand een artikel. Of ik probeer wat via Instagram te doen. Opties genoeg!

Typisch IFA voor journalisten…

  • geleefd worden van 08.00 uur ’s ochtends tot minimaal 02.00 uur ’s nachts
  • van persco(nferentie) naar persconferentie rennen, want alle onthullingen worden strak op elkaar gepland
  • fabrikanten die elkaars persco proberen te dwarsbomen door uit te lopen qua planning
  • tijdens persco’s geen ruimte krijgen voor kritische vragen
  • altijd stroom tekort
  • het tussenuur gebruiken om in de persruimte artikelen uit te werken
  • duwen voor het juiste plekje
  • te warme zalen netwerken met andere journalisten, Marketeers en Sales personen
  • veel visitekaartjes uitdelen
  • altijd vriendelijk proberen te blijven, hoe moe je ook bent
  • te veel journalisten (en/of consumenten) in een zaal
  • blaren, heel veel blaren
  • ook veel met de Metro op pad
  • op vrijdag en zaterdag veel demo’s om zelf met de producten te spelen
  • weinig eten
  • journalisten die speciaal naar een persco komen omdat er eten wordt uitgedeeld
  • ShowStoppers waar iedereen direct op het eten afstormt
  • stinkende journalisten die direct uit het vliegtuig naar de IFA komen
  • diners, chique en/of speciale locatie in de stad special guests ingehuurd door fabrikanten (zoals Armin van Buuren die een privé optreden gaf)
  • geschenken en gifts
  • en toch altijd veel lachen

Volg me de komende dagen op Instagram! Ik geef je een kijkje achter de schermen bij de IFA. Het is ook de makkelijkste manier om me een vraag voor te leggen aan een van de fabrikanten. Kom maar op!

Over TechGirl.nl

TechGirl.nl is dé technologiewebsite voor vrouwen, gemaakt door Anke Horstman. TechGirl ontstond in 2012 als tegenreactie op de vele tech-websites die vooral op mannen zijn gericht, en is het bewijs dat een tech-website voor vrouwen echt niet hoeft te betekenen dat elke smartphone roze moet zijn, maar dat er zeker aandacht is voor style. Hier vind je alles over technologie, media en lifestyle. #techgirl: het nieuwe #fitgirl

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.