Sanne van Rij
Sanne van Rij Lifestyle 7 nov 2017 / 13:21 uur

Hoe roze dé kleur van de millennial is geworden

Van zalmkleurige restaurants tot framboosachtige boekcovers – de wereld (en instagram) van de vrouwelijke millennial kleurt steeds vaker roze. Vraag blijft: sinds wanneer is die truttigheid verdwenen en de tint juist onze generatie gaan definiëren?

Insta-ballenbak

Wellicht heb je nog nooit van ‘Millenial Pink’ (ook wel ‘Tumblr Pink’ of ‘Scandi Pink’) gehoord, maar gezien heb je de kleur zeker. Misschien ben je zelfs al een kijkje gaan nemen bij de knalroze ‘instagram-proof’ muur in Rotterdam, of heb je alvast een plekje gereserveerd bij het nieuwe restaurant Mama Kelly in Amsterdam, waar zowel de fluwelen fauteuils als muren poederkleurig door het leven gaan. Winkelketen Hudson’s Bay speelde er slim op in: bij hen kan je een plaatje in een roze-witte ballenbak schieten.

View this post on Instagram

Nieuwsgierig om hier te gaan eten volgende maand🤔 #reservation#nextmonth#mamakelly#amsterdam#lobster#pink#restaurant#curiou#mystories#instadaily#belgianblogger#weekendtrip

A post shared by 𝙺 𝙴 𝙻 𝙻 𝚈 (@kelly_da80) on

Glitterende eenhoorns

‘Millenial Pink’ heeft weinig te maken met de kleur van Barbie of kauwgom, maar is juist een zachte, ‘gedemptere’ tint waar de blauwe accenten uit zijn gehaald. Het is eigenlijk niet één kleur, maar een spectrum aan tinten. Het kan op gebrokkelde foundation lijken, maar ook op Hollandse garnalen. Modestyliste- en illustratrice Amanda van Effrink is hét Nederlandse voorbeeld van ‘Millennial Pink’: haar Instagram ‘@glitziegal’ is overladen met de serie aan tinten, van zuurstok tot pioenroos. Volgens haar is roze de meest positieve kleur die er is. Ze vertelt daarbij: "Ik denk dat de millennial soms wil ontsnappen aan de gewelddadige, harde wereld waar we soms in leven. Een ‘roze’ fantasiewereld met regenbogen, eenhoorns en glitters kan daar nog weleens bij helpen."

Foto: Amanda van Effrink (@glitziegal)
Foto: Amanda van Effrink (@glitziegal)

Door een roze bril

Modejournaliste Véronique Hyland hing er in de zomer van 2016 officieel het label ‘Millenial Pink’ aan. In een stuk van de gerespecteerde modewebsite The Cut schrijft ze: “Weten jullie nog dat roze ooit een beetje armoedig was? Deze zomer lezen we juist Sweetbitter (een roman met roze kaft), drinken daarbij een glas frosé en plaatsen de foto vervolgens op Instagram met onze roségouden iPhones.”

View this post on Instagram

We don't always match our glasses to our books, but #Sweetbitter isn't just any book. Find your local Nine West optical location at ninewest.com/eyewear. #ninewest

A post shared by Nine West (@ninewest) on

Van Drake tot Gucci: een tijdlijn

Roze is volgens haar al sinds 2014 aan een échte opmars bezig, toen regisseur Wes Anderson het hotel in de Oscarwinnende film The Grand Budapest Hotel roze verfde. Daarnaast benoemde kleurbedrijf Pantone ‘Rose Quartz’ als dé kleur van 2016. Maar er was meer: van videoclips tot planten.

2005: Opening Paul Smith Store

In dit jaar opent modeontwerper Paul Smith een gigantische zuurstokroze winkel in L.A. Het gebouw aan Melrose Avenue is inmiddels, jaren later, talloze keren als Instagramachtergrond gebruikt.

View this post on Instagram

🇺🇸 As LA as it gets 🇺🇸 #lalaland #LA #americandays #paulsmithpinkwall

A post shared by Zina Charkoplia (@zinafashionvibe) on

2007: Roze tasjes voor modemerk Acne

Toonaangevend modemerk Acne komt met roze tasjes voor hun producten. Ontwerper Jonny Johansson was geïnspireerd door ‘het roze papiertje dat om zijn sandwich heen zat.”

View this post on Instagram

Happy weekend! #tb to my @acnestudios Berlin haul. • #acnestudios #acnehaul #acnestudiosberlin #acnepink #acnebag #pinkpaperbag #acnedenise #acnestudiosunderwear #packaging #packagingdesign #potd #igers #igersaustria

A post shared by Dani (@dani_frisch) on

2014: #Girlboss, Sketch en Pale Pink

Sophia Amoruso, de oprichter van modewebsite ‘Nasty Gal’, maakt de cover van haar boek #Girlboss lichtroze. In hetzelfde jaar krijgt restaurant ‘Sketch’ in Londen een fikse make-over: de muren en stoelen worden compleet roze. Ook #palepink wordt de meest populaire hashtag op Tumblr, waarover Valentine Uhovski (de mode- en kunstdirector van het platform) zegt: “Het is dé kleurtoon die een brug slaat tussen ‘millennial futurism’ en ‘mid-century idealism’.

View this post on Instagram

I love watching successful woman who made it 💪 it inspires me to keep going and fight for my dreams 🌎✨❤️ Sometimes it’s not easy as the jealousy kicks in and I start to compare myself to them and see what I haven’t achieved yet instead of seeing how far have I come already 🙃 Life is tough at times, but we have to persevere and be strong, never give up👌🙏 My #girlboss @sophiaamoruso book just arrived 😍 excited 😍 I don’t read enough lately so I need to take some time off this weekend to switch off again , relax and just read a book 🙏✨ #bossbabe #succesfull #goals #dreams #nevergiveup #happiness #bournemouth #bournemouthblogger #girlbossquotes #girlbossbook #wellness #motivation

A post shared by 💋 E W E L I N A 💋 (@ewelina_blachut) on

2015: Drake, @plantsonpink en Dimes

Zanger Drake komt in 2015 met ‘Hotline Bling’, waarbij zowel de albumcover als videoclip roze zijn. Ook kwam daar instagramaccount @plantsonpink, van de Nederlandse Lotte van Balen. Het account heeft inmiddels 100.000 volgers en portretteert –heel verrassend- planten voor roze achtergronden. In New York is de roze tafel in restaurant Dimes zó populair dat de eigenaren besluiten hem te verwijderen. Gelukkig hebben we de (instagram)foto’s nog.

View this post on Instagram

#PlantsOnPink by @celmatique 🇪🇸

A post shared by @ plantsonpink on

2016: Flexplekken, Zayn en Gucci

In New York opent ‘The Wing’, een flexwerkplek voor alleen vrouwen, waar het kleurthema roze is. In Nederland tref je bij een soortgelijke werkplek, ‘Hashtag Workmode’, niet alleen feministische quotes aan, maar ook een handjevol interieuraccessoires in dezelfde kleur.  ‘Zayn Malik Pink Hair’ wordt een veelgebruikte zoekterm door de nieuwe coupe van de zanger en Gucci laat drie modellen in compleet roze outfits de catwalk op gaan.

View this post on Instagram

Donderdag, borreldag. Ja, die bitterballen in het vooruitzicht houden ons op de been vandaag. 🍷 #bitterballenborrel

A post shared by HASHTAG WORKMODE (@hashtag_workmode) on

2017: Cliché but (still) gorgeous

Kleuren vervagen, maar millennial pink schijnbaar nog steeds niet: zo blijven designblogs zoals ‘Sight Unseen’ posten over hun liefde voor poederroze sofa’s, bijvoorbeeld. Ook de modewereld is nog niet klaar met de tint – zo was Rihanna’s Fenty x Puma sneaker (in, uiteraard, roze) in no-time uitverkocht. Zelfs McDonald’s komt in sommige landen met een softijsje in lycheesmaak: mag jij raden welke kleur de zoete versnapering is.

https://www.instagram.com/p/BSx3rSvlM58/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hoe roze dé kleur van de millennial is geworden
Sluiten