Groen is doen

Jorick Bots 7 mei 2024

Niemand is perfect. Ook duurzaamheidsmanagers niet. Ook ik, als Manager Duurzaamheid & MVO, probeer natuurlijk zowel zakelijk als privé het juiste te doen. Ik laat het licht niet onnodig branden, koop geen onnodige spullen, rijd een elektrische auto en scheid afval.

Dat gaat meestal goed, maar niets menselijks is mij vreemd. Ook ik maak weleens een minder groene keuze. In mijn privéomgeving word ik hier op aangesproken door vrienden en familie, en op de werkvloer krijg ik het vaak gelijk te horen van mijn collega’s.

Dit zien we ook bij bekende personen en bedrijven. Herinner je je de kritiek in de landelijke media nog die Rob Jetten, demissionair minister voor Klimaat en Energie, eind 2023 over zich heen kreeg? Hij ging met het vliegtuig op vakantie naar Argentinië, terwijl hij als klimaatminister dondersgoed weet dat vliegen een van de vervuilendste manieren van reizen is.

Bedrijven die bezig zijn met verduurzamen doen ook niet alles perfect. In eerste instantie kiezen ze voor het laaghangende fruit: ze beperken het aantal vervoersbewegingen door te kiezen voor digitaal vergaderen, ze vergroenen het wagenpark met elektrische auto’s en plaatsen zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand. Dat zijn mooie initiatieven, maar een bedrijf is er dan nog lang niet. Want ook bij bedrijven die al jaren initiatieven op dit gebied ontwikkelen, zijn er vaak nog talloze zaken te ontdekken die als minder duurzaam te betitelen zijn.

Niet gelijk in de aanval

Op het moment dat we een persoon of bedrijf op een minder duurzame keuze betrappen, moeten we niet gelijk kiezen voor de aanval. Laten we ons juist richten op de zaken die wél goed gaan. Bedrijven die bezig zijn met verduurzamen kunnen onmogelijk alles in één keer goed doen. Duurzaam ondernemen is een kwestie van de lange termijn, en is dus een proces van vallen en opstaan. Een bedrijf moet eerst inventariseren waar mogelijkheden liggen en welke initiatieven moeten worden opgestart. Dat kost allemaal tijd. Daarna kunnen ze stapsgewijs veranderingen doorvoeren. Bovendien verandert de wereld snel, en wat vandaag als duurzame praktijk wordt beschouwd, kan morgen verouderd zijn.

Resultaten inzichtelijk maken

Om duurzame gedragsveranderingen verder te stimuleren, kunnen bedrijven geboekte resultaten inzichtelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld via digitale dashboards waarop de belangrijkste resultaten van de duurzaamheidsinitiatieven te zien zijn. Hoeveel CO2 is er bespaard? Hoeveel elektriciteit hebben we opgewekt met zonnepanelen? En hoeveel afval hebben we gescheiden? En zo valt er nog veel meer te monitoren. Zo zien medewerkers wat er goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. Dit bevordert het bewustzijn. Vervolgens kun je de resultaten ook nog opsplitsen per afdeling, divisie en vestiging zodat inzichtelijk wordt hoe ieder bedrijfsonderdeel presteert. Door middel van gamification – gedrag op spelenderwijs positief beïnvloeden – worden ook medewerkers van minder presterende bedrijfsonderdelen uitgedaagd om verbeteringen door te voeren en duurzamer te opereren. Niemand wil immers onderaan een lijstje bungelen.

Werk aan de winkel

In plaats van je collega’s of andere bedrijven te bekritiseren, is het beter dan we op het gebied van duurzaamheid gezamenlijk de handen uit de mouwen steken. Dit is namelijk hard nodig als we resultaten willen bereiken. Uit recente cijfers van de Nieuwe Economie Index blijkt namelijk dat slechts 17,5 procent van de Nederlandse economie duurzaam is. Dat is maar 1 procent meer dan een jaar eerder, en zelfs de kleinste stijging in vijf jaar. Er is dus écht werk aan de winkel. Door vol te houden en continu te blijven werken aan initiatieven op het gebied van duurzaamheid brengen we uiteindelijk de CO2-uitstoot omlaag en bewijzen we het klimaat een goede dienst. Streef dus niet naar perfectie, maar ga gewoon aan de slag. Groen is immers (vooral) doen!

Jorick Bots is Manager Duurzaamheid & MVO bij ilionx

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties