Pas op voor de (zelfbenoemde) goeroes die gebakken lucht verkopen

Dasha Z 26 okt 2020

Ik was aan het scrollen en zijn bericht viel me meteen op. Hij schreef dat hij wist hoe je dankzij LinkedIn in een mum van tijd je business enorm kan laten groeien. Hij heeft zelfs voor elkaar gekregen om in een dag duizend connectieverzoeken te krijgen. Er waren honderden nieuwsgierigen en niet een criticus ertussen?

Het is niet onmogelijk, maar ik vond het toch verdacht. Als een testje had ik besloten om zelf een kritische reactie te plaatsen. Zou hij me negeren of als een negatieveling bestempelen? Zou hij een onderbouwd antwoord geven? Hij koos voor optie vier: reactie verwijderen. Misschien was het niet doorgekomen, dus ik heb nog een keer gereageerd. Uiteraard heeft hij mijn tweede reactie ook verwijderd.

Clickbait

Deze man plaatste een verleidelijke post met als doel de nieuwsgierigheid van de mensen op te wekken. Iedere keer als iemand reageerde, vroeg hij die persoon om met hem eerst te connecten zodat hij daarna een privé bericht kon sturen. Hij schreef dat niet in de post, maar reageerde in de comments door anderen steeds hetzelfde te vragen. Door die continue interactie werd zijn bijdrage meer dan 45.000 keer bekeken. Het is een kleine moeite om een connectieverzoek te sturen, en zo worden er duizenden volgers ‘verzameld.’ Door de ‘baat het niet, schaadt het niet’ gedachte van de mensen, worden dit soort praktijken levend gehouden.

Wonderoplossing

Deze goeroes bieden een simpele oplossing voor het verhogen van de omzet in korte tijd. De oplossing is eigenlijk iets wat de meesten zelf ook al weten en wat men gewoon op internet kan vinden. Het is een samenraapsel van andermans kennis dat in een eigen jasje is gestoken. Soms gebruiken ze hier en daar een sterk versimpelde oneliner als ‘denk groot’ en gebruiken ze woorden als ‘krachtige strategie’ om hun dienst aantrekkelijk te laten klinken.  Uiteraard kom je er pas later achter dat het niet zo spannend is als het lijkt. Als je zegt dat het niet werkt, krijg je antwoorden als ‘je hebt mijn advies niet goed opgevolgd’.

Positieve energie en veel volgers

Als je kritische berichten verwijdert, blijven er alleen maar positieve reacties over. Als je veel volgers hebt dan ben je interessant. Die goeroes weten precies wat mensen willen, ze tonen begrip en spelen daar slim op in. Dit gebeurt ook op de andere (social media) kanalen. Variaties zijn eindeloos.

Als ik iets graag wil, ben ik sneller geneigd om iemand – die me de ultieme uitkomst kan bieden – te geloven. Het is gratis en het kost weinig moeite. Weet dat deze mensen geld verdienen aan jou zonder dat je het door hebt.