Dress to impress your new Boss – realityprogramma

Marion Reeuwijk 6 jan 2020

Case: Uitzendbureau met bestand vol niet-plaatsbare kandidaten

Een groot uitzendbureau had een database vol kandidaten die moeilijk te plaatsen waren vanwege hun leeftijd, uiterlijk of achterstand tot de arbeidsmarkt. Velen van hen zaten al maanden in de WW en de recruiters wisten niet hoe ze nieuwe bedrijven aan zich konden binden om deze mensen aan het werk te helpen.
‘We moeten de naamsbekendheid vergroten,’ bedacht de marketing manager en via een relatie kwam zij op een perfect idee. Na uitvoerig overleg hadden ze een plan gesmeed, waarvoor ze nu partners in crime moesten werven.

Het plan

De eerste stap was het van contact met stylisten, een modeconcern, personal coaches en een landelijke sportschool. Deze relaties waren enthousiast en wilden kosteloos meewerken aan het plan, mits er voldoende gratis reclame tegenover stond.

Daarna zocht de marketing manager contact met een landelijk televisienetwerk en besprak met hen het voorstel voor een gesponsorde realityshow: Dress to impress your new boss.

De opzet was om iedere week een paar kandidaten te volgen, in hun weg naar een nieuwe baan. Daarbij kregen ze sollicitatietrainingen, werden zo nodig hun oude diploma’s en werkervaring gewaardeerd met een nieuw certificaat. Ze gingen naar de kapper en visagist en kregen nieuwe kleding. Daarna werd er een promo-video gemaakt en werd de kandidaat gevolgd bij de sollicitatie. Bedrijven wilden nu wel meewerken aan het plaatsen van deze kandidaten, want ze hiermee zetten ze zichzelf mooi in de schijnwerpers als maatschappelijk verantwoorde werkgevers. Voorwaarde was een jaarcontract en er kwam na een jaar een interview met de kandidaat en werkgever.

De zender was enthousiast en nadat alle plannen goed waren doorgepraat, werden de contracten getekend. Er kwam een reclamespot en alle kandidaten uit de database, die onder de doelgroep vielen werden aangeschreven. De recruiters gingen op pad met het frisse idee en hadden al snel een grote groep werkgevers geworven, die naast de gratis reclame ook vaak konden profiteren van kortingen via het UWV.

Succes

De show werd een groot succes en het uitzendbureau maakte een grote groeispurt en het project won een grote landelijke prijs. Het gaf mensen in de WW weer hoop, zeker toen na een jaar tijdens de interviews bleek hoe goed deze doelgroep functioneert en van toegevoegde waarde was voor de diversiteit op de werkvloer.

Natuurlijk is dit een verhaal, maar met inzet van de juiste personen is veel te bereiken.