Mag ik misschien naast u zitten?

Jesper van der Meer 24 nov 2019

En daar begint het eigenlijk al; het móeten vragen of iemand even zijn of haar tas van de stoel naast zich wil afhalen. Of de persoon z’n koffer in het bagagerek wil plaatsen om een plek vrij te maken. Of de desbetreffende Einzelgänger een plaatsje op wil schuiven, dan wel het uitgeklapte tafeltje voor de lege stoel wil inklappen zodat je jezelf er niet als een slangenmens doorheen hoeft te manoeuvreren. Ik heb zelfs een keer iemand zien nep-slapen, zodat niemand aan hem zou vragen of hij een plek wilde opschuiven zodat ze naast hem konden zitten. Toen de trein het station verliet ging hij rustig verder met zijn sudoku.

Strak vooruit blijven kijken heeft geen zin, aan het gangpad gaan zitten ook niet. Het excuus van de plek bezet houden voor je vriendin die bij het volgende station – waar we over 35 minuten aankomen – opstapt en graag naast je wil zitten al helemaal niet. Het enige wat ik zou kunnen bedenken wat ervoor zal zorgen dat er niemand naast je komt zitten is het eten van die stinkende take-away pasta. Met de penetrante geur van niet-meer-zo-dagverse tagliatelle met spekjes en pesto blijft iedereen bij je vandaan. Met een beetje geluk stroomt de gehele coupe leeg.

Er reizen elke dag ruim een miljoen mensen met de trein. Een miljoen zitplekken zijn er helaas niet, zelfs niet als we op elkaars schoot gaan zitten. Maar als je het geluk hebt om een zitplekje te bemachtigen, neem er dan niet meteen twee – of in het ergste geval vier – in. Er zijn meer mensen die de hele dag op hun benen hebben gestaan en graag zouden willen zitten. Of gewoon willen zitten. Omdat het kan.

In Bulgarije moet je in de bus, metro en trein een ticket voor je koffer of tas kopen als je hiermee een zitplaats bezet houdt. Misschien wordt het tijd om dat ook in het Nederlandse openbaar vervoer door te voeren?

Mocht je echt meer ruimte nodig hebben of ben je uiterst bang dat er een take-away pasta liefhebber naast je komt zitten, dan lijkt het mij de beste optie om treinmachinist te worden. Zo’n cockpit, volgens Wikipedia ‘cabine’ hetend, ziet er nog best ruim uit. Bijkomend voordeel is dat je nooit meer hoeft te zeuren om vertragingen.