Nieuws uit Regeringscampari

Cale columns 15 jun 2019

Dat vraag ik u af. Of het goed is dat de reclameblokken bij de NPO verdwijnen, zoals Mediaminister Arie Slob aankondigt? De STER gaat kapot op het scherm, maar net als in de voorruit: Carglass repareert, Carglass vervangt. Want reclame gaat toch wel door; doelgroepen en markten moeten nu eenmaal bereikt worden. De NPO gaat nu over tot reclame blokken i.p.v. reclameblokken. Klinkt hetzelfde, is heel anders. Carglass repareert zijn medium wel en vervangt de NPO door de Commerciëlen.

Grote kans dat sluikreclame weer een uitdaging wordt voor adverteerders, want de perifere route is vaak rendabeler dan de centrale. De voetbalsponsoring van Heineken bijvoorbeeld is regelrechte reclame voor de 3e helft. Maar dan wel drinken met maten. De ontelbare Starbucks die Carrie Bradshaw zichtbaar in Seks & The City nuttigt hebben haar, en Starbucks, veel bucks opgeleverd. En het “foutje” van de koffiebeker in Game Of Thrones? Foutje? Of meesterzet? Miljoenen hebben het gezien of zelfs naar gezocht. Starbucks had miljarden awareness momentjes te pakken. En de discussies erover gaven het een duizelingwekkend carry-over effect mee. Of Carrie-over, zo je wilt.

Wat nu als NPO programma’s, verstoken van reclamegeld, ook worden beïnvloedt door sluikreclame? Dat een NPO programma als Boer Zoekt Vrouw daarvoor gebruikt wordt? Yvon Jaspers is recent vrijgepleit van sluikreclame van ForFamers Diervoeders. Wat nu als de volgende serie aftrapt met een politiek correcte, LGBTQRSUVWXYZ-vriendelijke, moderne boerenfamilie:
‘Hoi! We zijn hier in M APPLE, bij boeren Henk, Ton en ZARA. Henk en Ton hebben een relatie, maar het Spaanse nichtje van Henk, ZARA dus, zoekt een vrouw. We bellen aan. Ik hoor gemorrel. Ben jij dat Henk?’ ‘Nee ik BENETTON’. ‘O, hallo Ton, roep HENKES’. ‘Henk wil niet, hij heeft nukken’. ‘HEINEKEN?’. ‘Ja, altijd hetzelfde RIEDELtje’. O, nou, wie hebben we daar?’ ‘OLA, jij bent ZARA?’ ‘SISI’. ‘Nou en waar zijn dan ALDI koeien? In de wei?’ ‘HUAWEI?, neuh, die staan nog op stal. Morgen gaan ze de wei in. DASH leuk! Dat vinden ze FANTAstisch. Lekker HARD GRAS herkauwen en KLAVERBLAD. Ja dat MAGGI graag doen, die koeien en dat CALVÉ’.

De TV gaat verder commercialiseren en veramerikaniseert, of je het leuk vindt of niet. Waar je de zenuwen van kunt krijgen is dat je hier over pakweg 10 jaar ook zomaar dan een premier kunt hebben, van het niveau dat Amerika nu heeft. Aan de andere kant: kansen voor een tranquilizer als VALDISPERT om zich in de sluikreclame te begeven…..