De val van het speelgoedpaleis

Esther Zwart 10 mrt 2019

Het eind van het speelgoedpaleis de Intertoys is in zicht. Eerder deze maand vroeg de speelgoedketen uitstel van betaling aan, maar dat heeft niet mogen baten. De Intertoys is failliet.

Een trieste zaak, dat faillissement. Wat opvalt is dat de consument niet zo zeer lijkt te treuren om het faillissement, maar om de voorraad cadeaukaarten die men thuis heeft liggen. Heel erg dat 3.200 werknemers hun baan verliezen, maar wat nóg erger is zijn de ongebruikte cadeaukaarten! De consument zijn ongemak omtrent het faillissement is toch écht belangrijker dan het faillissement zelf. Eerst verdween de Bart Smit en nu zal ook de Intertoys verdwijnen, waar moet men nu verjaardagscadeautjes kopen? Online zoals ze dat toch al deden?

Is dat dan de reden waardoor het mis ging? De online webwinkels? Niet per se. Blokker Holding voegde in 2017 Intertoys en Bart Smit samen tot één winkel; de Intertoys. Alle Bart Smit winkels werden omgetoverd tot een Intertoys filiaal, waardoor het winkelaantal van de Intertoys toenam. Het speelgoed rijk werd vergroot. In sommige steden leidde dit tot soms wel drie Intertoys winkels op één winkelcentrum, niet echt handig en totaal niet winstgevend.

De Intertoys lijdt ook door de zware concurrentie van de Action en het Kruidvat. Deze winkels bieden vaak dezelfde producten voor een voordeligere prijs, waardoor de Intertoys ten onder ging in de prijzenoorlog. Dit gecombineerd met de over populatie van het aantal Intertoys winkels hebben bijgedragen aan de ondergang van de Intertoys.

De ondergang van de Intertoys is triest, maar wat nog triester is, is het gedrag van de consument. Natuurlijk valt het overgrote deel aan de Intertoys zelf te wijten, maar de consument heeft ook meegeholpen aan de val van het speelgoedpaleis. Het gedrag van de consument naar de werknemers tijdens deze zware en onzekere tijd is schandalig. Winkelmedewerkers worden bespuugd, beledigd en bedreigd, en dit allemaal omdat Guusje haar cadeaukaart niet meer in kan leveren. Doe is lief!

Toys R Us, gevallen. De Bart Smit, gevallen. De Marskramer, gevallen. En nu dus ook de Intertoys. De verovering van de Bart Smit heeft de Intertoys niet geholpen zich permanent te vestigen op de Nederlandse markt. De val van het speelgoedpaleis is een feit.