Sluikreclames

Tristan Scholten 28 feb 2019

‘Sluikreclame is iets van vroeger’, zeggen veel mensen, maar in tegendeel! Op veel media vind je sluikreclames. Bijvoorbeeld bij een YouTube make-up tutorial. Die meiden (of jongens) gooien make-up op hun gezicht en zeggen daarbij wat ze op hun gezicht smeren en vertellen ze blij blinkend ook de naam van het product. En dat is reclame! Die meiden krijgen van die make-up merken kapitalen als ze ook maar een keer de naam noemen.

Sluikreclame vind je niet alleen op YouTube, je vindt het ook op tv. Zeker bij tv, al heb je het niet snel door. ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door New York pizza!’ Als ik op vrijdagavond naar de Voice of Holland kijk, dan hoor je dit vlak voordat het programma begint, of als het wordt hervat na de reclame. Op zich niet zo heel erg. Maar vaak krijg je twee keer in het programma waarin de ‘sponsor’ van het programma heel groot in beeld komt, niet met tekst maar met een product. De sponsor van die avond is dus New York pizza, en om dat goed uit te lichten, wordt er een pizza bezorgd bij een van de auditanten/deelnemers van die avond in de ‘wachtruimte’ van The Voice. Prima dat ze pizza krijgen, fijn voor hen. Maar wat mij het meeste irriteert, waar je mij echt van op de kast krijgt, is dat de doos van New York Pizza op tafel neer wordt gezet en dat ze daar even lekker op in zoomen met de camera.

Dan heb je ook nog die iets te blije ‘bezorger’, met zijn/haar New York pizza shirt. En heel toevallig eten de ‘ontvangers’ de, voor de Voice of Holland ontwikkelde pizza, terwijl ze dat ding waarschijnlijk helemaal niet lusten. Dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Goed, misschien irriteer ik mij iets te veel aan sluikreclames op tv. Maar ik heb toch gelijk, het is toch strontvervelend als je, zelfs als een programma bezig is te maken krijgt met reclames. Trouwens, overal is reclame tegenwoordig, zelfs als ik een spannende droom heb, dan krijg ik reclames er tussen door. Maar goed, daar ga ik het een ander keer over hebben.