Adveeltenties

Rijk Heere 8 feb 2018

Adveeltenties

Ben jij iemand die wel eens naar een serie, documentaire of Youtube-filmpje kijkt? Dan maak je het vast heel vaak mee. Je hebt wel eens gehoord van ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’, ‘de kampioen in keukens’, ‘aandacht maakt alles mooier’ of ‘steeds verrassend altijd voordelig’? Er zijn talloze firma’s die in de rij staan om op de televisie even hun naam te laten horen, precies op het moment dat u even heel veel aandacht heeft voor de televisie, op de climax. We zien dagelijks minstens 300 spotjes, dat zijn behoorlijk adveeltenties.

Shakira eet Activia?!

Volgens het woordenboek is een advertentie een vorm van communicatie met als doel potentiële klanten aan te sturen tot het kopen van hun product. Men doet er alles aan om het tot jouw brein te laten doordringen. Messi die een zak chips van Lays in zijn handen heeft? Morgan Freeman die een Swinckels biertje drinkt? Deze soort reclame blijft bij veel mensen in het hoofd plakken. Hoeveel slogans van firma’s weet u op te noemen?

Meer reclame?

Bent u voor de buis gaan zitten om reclame te kijken? Nee, je wilt je favoriete serie kijken (bijvoorbeeld ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ of ‘De Luizenmoeder’).

Midden in het programma switchen we naar de reclame, één of twee keer. Dit zijn de programma-onderbrekende reclamespotjes. Er is immens veel onderzoek gedaan naar het juiste moment om het reclameblok af te spelen en hoe het eruit moet zien. Het wordt precies zo in elkaar gezet dat we het onthouden, maar er net niet boos van worden. De reclame rondom en in een programma kunnen in totaal wel 24 minuten duren per uur! De één doet er niet moeilijk over en gaat ondertussen even de vaatwasser inruimen, de ander ergert zich er heel erg aan.

En waarom reduceren we het dan niet?!

Inmiddels is de jeugd er al klaar mee. Mijn vrienden en ik zijn al gevlucht naar Youtube en Netflix, waar we alleen kijken wat we zelf willen en waar we geen of weinig reclame te zien krijgen. Als we de jeugd terug achter de tv willen hebben, moet onder andere de hoeveelheid reclame gereduceerd worden. Waarom hebben we dat niet al lang gedaan? Dat komt doordat de kosten van een zender betaald moeten worden. Dat gebeurt nu door de firma’s die op die zender adverteren, maar als we minder reclame willen, moeten we de kosten zelf betalen, in de vorm van meer belasting! Hebben we het ervoor over of vinden we ‘Youtube als tv voor de jeugd’ wel prima?